Ressenya

La donació de David Douglas Duncan, II

4 de 5 estrelles
  • Art
  • Crítica de Time Out
Publicitat

Time Out diu

Diuen que les segones parts mai no foren bones, però estem davant d’una d’aquestes excepcions que confirmen la regla. Fa tot just un any, el Museu Picasso va rebre la donació de 163 fotografies que David Douglas Duncan havia fet al pintor malagueny i al seu entorn, entre el 1956 i el 1962. Aleshores se’n va exposar una primera selecció, on les escenes de vida a La Californie, la residència-estudi que l’artista tenia al sud de França, n’eren el denominador comú. Ara es presenta la seqüela d’aquest fons, un conjunt de 87 fotos que, a manera de crònica, ensenyen un Picasso domèstic i espontani, envoltat de família i amics, en situacions disteses i aliè a l’objectiu del fotoperiodista. És una mena de reportatge de vida on hi surt Picasso llegint la premsa, enraonant amb la seva companya Jacqueline, jugant amb el seu gos, fent broma amb una màscara de pallasso acompanyat per Jean Cocteau, passejant pel Festival de Canes, a la platja amb el marxant i amic Kahnweiler o jugant als toros amb una tovallola.
En aquesta ocasió, a més, s’hi inclouen una vintena d’obres del fons del museu que dialoguen amb les imatges del fotògraf. Unes instantànies que, com a documents valuosíssims, desvelen allò que se’ns nega als visitants de tota exposició: el procés creatiu. I és que Duncan va saber acostar-se a l’artista sense molestar i va ser capaç de captar el moment precís. Com en la seqüència on Picasso apareix, primer, rosegant una espina d’un llenguado i, en una altra, immortalitzant, una estona després, les restes del peix sobre un bocí d’argila; el resultat final és el plat 'Cursa de braus i peix'. O l’artista pinzell en mà treballant en 'La Tauromàquia' que s’acompanya de dues aiguatintes de la mateixa sèrie. O una altra, on el pintor surt esbandint a la banyera un gravat sobre linòleum, com 'Abraçada I'. La mostra acaba amb una imatge de Jacqueline al MoMA, davant el Guernika, i és aquí quan et poses nostàlgica i et vénen ganes de seguir veient fotos i buscar aquelles que, molts anys abans, a peu de taller, Dora Maar va fer del naixement del quadre més famós del pintor.

Detalls

Adreça
Preu
Entrada al Museu i a l'exposició temporal, 14 €. Entrada única a l'exposició: 6.50 €
Horaris
De dt. a dg., de 9 a 19 h
Publicitat
També t'agradarà
També t'agradarà