[title]
“El nou Montjuïc serà molt més que una muntanya (...) reconnectarà amb la ciutat i la seva gent”, així ha anunciat l’Ajuntament el projecte que pretén transformar Montjuïc i els barris adjacents d’aquí a deu anys. El consistori ha presentat el projecte que farà una rentada de cara a aquestes zones per convertir-les en una “nova centralitat metropolitana”, pulmó verd i epicentre de grans actes culturals i esportius. Entre les accions principals del projecte, destaca el nou eix de vianants de la plaça Espanya, la transformació de la Fira de Barcelona, la remodelació de l’Anella Olímpica, l’ampliació de l’L2 a Montjuïc, la Marina i fins al Parc Logístic amb sis noves parades, la consolidació del barri de la Marina del Prat Vermell i la recuperació dels jardins històrics de la muntanya.
La del 2035 serà la tercera transformació que viurà Montjuïc després de la de l’Exposició Internacional del 1929 i la dels Jocs Olímpics del 1992. Segons ha explicat l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, els quatre eixos bàsics del projecte seran: construir més habitatge social i assequible, com els 12.000 pisos que es construiran a la Marina del Prat Vermell i els 500 entre el Paral·lel i l’avinguda Rius i Taulet; millorar la connexió en transport públic i fer la zona més accessible a peu i en bicicleta; transformar l’Anella Olímpica i recuperar espais emblemàtics, i ampliar els espais verds per preservar la biodiversitat de la zona.

La transformació de la plaça d’Espanya i el seu entorn
La plaça d’Espanya serà una de les zones que es transformaran i que es convertiran en un espai més amable per als vianants i les bicicletes. Segons ha avançat el consistori, la plaça serà una nova porta d’entrada a la muntanya des de la ciutat, per això es construirà un nou eix de vianants que connectarà tots els costats amb el centre de la plaça. L’eix tindrà una vorera al voltant i espais verds, i estarà integrat amb la xarxa de transport públic. Precisament per aquest motiu, les obres no començaran fins que finalitzin les de la línia L8. Quan s’inauguri la nova plaça, estarà connectada amb tres línies de metro i ferrocarrils, i tindrà una nova estació d’autobusos interurbans subterrània.
Al costat de la plaça d’Espanya hi ha la Fira de Barcelona, un espai en el qual es duran a terme diverses accions. El projecte pretén modernitzar-ne els pavellons, crear-ne un de nou i un nou Palau de Congressos, i transformar l’avinguda Maria Cristina en un gran passeig central per anar a peu. A més, entre el Paral·lel i Taulet es crearan 500 habitatges públics, un poliesportiu municipal i un CAP per als barris del Poble-sec i de la Font de la Guatlla. Pel que fa al MNAC, també s’ampliarà el Pavelló de Victòria Eugènia, amb més espais expositius, i es recuperarà el Palau d’Esports com a pavelló esportiu, cívic i cultural.

La preservació i creació de nous espais verds també és un dels objectius prioritaris del projecte, ja que Montjuïc té espais verds històrics. Els seus jardins –els de l’Umbracle, els de Laribal i els del Teatre Grec– passaran per un nou procés de conservació per adaptar-los a la situació climàtica actual. A més, també s’intervindrà a espais com les grans avingudes de Miramar, de l’Estadi i de Ferrer i Guàrdia, així com a l’eix Forestier, la Font Màgica i el Sot de la Foixarda per aportar més sostenibilitat a la muntanya.
El metro arribarà a Montjuïc
Un dels punts clau per connectar la ciutat amb Montjuïc serà l’ampliació de l’L2, que facilitarà l’accés a l’Anella Olímpica, al MNAC i al conjunt de la muntanya. La línia, doncs, travessarà la muntanya i tindrà sis estacions noves que connectaran Sant Antoni i el Paral·lel amb Montjuïc i el barri de la Marina. A més, des de la Fira es podrà accedir al Parc Logístic i enllaçar amb l’L9 fins a l’aeroport. Fins que finalitzi el projecte, l’accés es millorarà amb la nova línia X3 d’autobús, que farà un recorregut similar des del Paral·lel i la plaça Espanya, amb parades a l’Anella Olímpica, al carrer Foc i la Fira. Pel que fa a l'autobús, la línia 150 es mantindrà, però es passarà a anomenar Montjuïc Bus.

Transformació dels barris de l’entorn de Montjuïc
Per millorar la connexió de la muntanya amb la ciutat, el Morrot és un punt estratègic, motiu pel qual s’ha plantejat un projecte de transformació que es durà a terme en dues fases. La primera estarà liderada pel Port de Barcelona i es preveu que finalitzi el 2027, una fase que crearà un nou vial per al transport públic, vianants i bicicletes en la cota del port. En la segona, a càrrec del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible i que finalitzarà el 2035, s’ampliarà la ronda Litoral cap al port per convertir l’actual vial de la ronda en el gran passeig de vianants, bicicletes i transport públic.
Un altre barri que canviarà serà el de la Marina del Prat Vermell, una zona que es troba en expansió i on es preveu construir 12.000 habitatges, dels quals la meitat seran protegits. Fa uns mesos que el barri ja va inaugurar el gran parc de les Tretze Roses, que també està previst que tingui diferents equipaments sanitaris, cívics i esportius. Aquest, però, no serà l’únic barri de l’entorn de Montjuïc que notarà millores, sinó que també es duran a terme accions com la transformació del passeig de la Zona Franca, un nou parc i els equipaments de les Tres Xemeneies, la renovació dels carrers del Turó de la Font de la Guatlla i la inversió del Pla de Barris al Poble-sec i a la Marina del Prat Vermell.
