La proposta de Marc Rosich (director convidat de Parking Shakespeare) és neta, essencial, lliure del pes metateatral de la troballa del manuscrit i la biografia de l'autor que solen contaminar moltes posades en escena, embriagades davant la possibilitat de tancar el missatge inacabat de Büchner. Rosich en canvi opta per reconduir la tragèdia cap a un entorn més proper a la literatura de postguerra alemanya, com un ressò de l'univers de Günter Grass. El centre del muntatge està ocupat pels personatges i les seves miserables vides. I potser per la mirada alerta –una mica allunyada de la realitat– de l'infant que creix en aquest lloc trist, obligat a deixar-se bressolar per una cançó de bressol que funciona com a mordassa contra el mal de viure.
Quan Pep Garcia-Pascual, director artístic de Parking Shakespeare, un dia de juliol del 2014 va comptar 1.024 persones veient el seu 'Molt soroll per no res' al parc de l’Estació del Nord, va saber que havia complert un somni projectat el 2009, al mateix lloc, just abans del debut de la companyia amb 'L’amansiment de la fúria': crear furor al voltant del teatre de Shakespeare a partir de muntatges d’accés gratuït a l’aire lliure. Aquest 2019 fa una dècada d’aquell principi, cosa que celebraran com cal el pròxim juliol, i per això toca engegar l’any amb una exposició retrospectiva a la Farinera del Clot i la reestrena del 'Woyzeck' de Georg Büchner dirigit per Marc Rosich, que és un dels cims de la troupe.
Durant aquests deu anys, ens diu Garcia-Pascual, han aconseguit consolidar les propostes d’estiu i d’hivern sense trencar mai les regles que es van imposar des del principi: muntatges sense fils, amb els deu actors de la tropa i amb escenografia mínima. També, per exemple, van ser al Globe londinenc –on Shakespeare actuava– representant la llengua catalana durant l’Olimpíada cultural del 2014.
“Els directors convidats sempre venen amb les mateixes pors i sempre se’n surten”, diu l’actor. Només Rosich i Iban Beltran han repetit amb la batuta a la mà. Llàtzer Garcia, Alícia Gorina, Carles Mallol, Roberto Romei, Israel Solà i Antonio Calvo són alguns dels que l’han aguantat. I fins i tot l’hivern passat –quan fa fred, no hi ha Shakespeare– van trencar el tabú del teatre contemporani amb el 'Pornografia' de Simon Stephens.
Ja han acabat les comèdies canòniques del Bard i es disposen a fer front a les tragèdies, un repte majúscul. I feina per a la pròxima dècada. “El que ens agradaria és poder viure com a companyia de repertori, però no ho podem fer perquè no tenim feina tot l’any”, indica Garcia-Pascual. Què faran quan les acabin totes? “Doncs, tornar a començar”, respon l’actor.
Cada juliol, uns 7.000 espectadors s’asseuen a veure els seus Shakespeare in the park. Una xifra que aquest any voldrien que s’enfilés fins als 10.000 gràcies al programa doble que preparen. En oferir funcions gratuïtes, viuen de les subvencions i de les aportacions voluntàries del públic. “Ens encantaria tenir un patrocinador que posés els coixins”, demana Garcia-Pascual. Qui serà el primer?
NO T'HO PERDIS: Shakespeare a la cartellera de Barcelona