5 rutes per no perdre’s res al Temporada Alta 2017

El festival de Girona torna un any més amb una programació gairebé inabastable que va molt més enllà de teatre i dansa. T’ho expliquem tot per tal que et programis!
'Grensgeval', de Guy Cassiers
'Grensgeval', de Guy Cassiers
Time Out en col·laboració amb Temporada Alta
Publicitat

Aquesta tardor Girona torna a convertir-se, un any més i per 26a edició, en la capital de les arts escèniques. El festival Temporada Alta, tot un referent internacional i una de les cites més esperades pels amants de la cultura, arrenca l’11 d’octubre i ofereix el bo i el millor de l’escena d’aquí i d’arreu fins el 10 de desembre. La seva és una programació transversal que concentra les millors propostes de teatre, dansa i creació contemporània, i que s’estén amb un criteri de selecció elogiable per altres disciplines, com la música, el cinema, el circ i propostes per a tota la família. T’oferim una guia en cinc itineraris per tal que ho trobis tot i gaudeixis al màxim d’aquesta programació imperdible!

Els millors espectacles internacionals de teatre i dansa

Temporada Alta ofereix el privilegi de poder gaudir en escena de la presència de creadors internacionals i d’espectacles d’arreu que són tot un referent. Aquest any, estableix una connexió especial amb Flandes i Iberoamèrica i n’ofereix una acurada selecció d’espectacles. A més, la programació internacional va més enllà i compta amb oportunitats úniques que no cal perdre’s!

Connexió Flandes

El festival s’agermana amb Flandes, una de les escenes artístiques europees més inquietes i avantguardistes, amb un cicle que reuneix creadors cabdals del teatre flamenc de totes les disciplines. Josse de Pauw, actor, escriptor i director a l’avantguarda del teatre belga, s’ha unit a l’autor Arnon Grunberg i la soprano Claron McFadden per presentar De mensheid (‘La humanitat’), un espectacle que és una conversa entre teatre i òpera, en el qual defensen la humanitat amb tota la parcial honestitat d’un panflet exquisit.

El director Guy Cassiers porta a escena Grensgeval (‘El cas de la frontera’), un text de l’escriptora i dramaturga Elfriede Jelinek, guardonada amb el premi Nobel l’any 2004, que aborda la duresa dels refugiats, que segons l’autora són el gran símbol d’una Europa impotent. Tots dos espectacles són en neerlandès amb sobretítols en català.

Connexió Iberoamèrica

Temporada Alta reforça els seus vincles amb l’escena Iberoamericana amb aquest cicle que converteix el festival en porta d’entrada de les produccions llatinoamericanes més interessants a Europa. Cinc espectacles de quatre països (Brasil, Argentina, Colòmbia i Mèxic), entre els que us en destaquem tres.

De Mèxic arriba Mendoza, de Los Colochos Teatro, una adaptació del Macbeth de Shakespeare en el context de la Revolució Mexicana, que fa una reflexió d’una vigència absoluta. Des de Colòmbia, La Congregación Teatro porta Camargo, un muntatge que explica la història d’un violador i assassí en sèrie que va acabar amb la vida de més de 150 dones a l’Equador. I des d’Argentina, el creador independent Federico León porta Las ideas, un fals/real work in progress, centrat en els límits entre la realitat i la ficció, que els espectadors podran observar des de dins i des de fora.

En anglès

Després de l’èxit d’altres edicions, Temporada Alta torna a programar teatre en anglès. Des de Gran Bretanya, la companyia 1927 presenta Golem, que agafa el vell mite de tradició jueva que dona vida a una criatura fantàstica de fang, per crear un espectacle amb l’estètica de les avantguardes d’entreguerres que ha estat aclamat arreu del món des de que es va estrenar a Salzburg i Londres.

Imperdibles europeus!

Entre les propostes europees que es podran veure en aquesta edició de Temporada Alta hi ha una sèrie d’espectacles que suposen una oportunitat única per a l’espectador d’aquí, i de les quals només hi haurà dues funcions. Afanyeu-vos a reservar entrades!

El director Declan Donnellan arriba amb la seva companyia russa per presentar una comèdia de Shakespeare ben diferent. Es tracta de Dvenadtsataia Noch (‘Nit de reis’), en un muntatge que té com a particularitat el fet de comptar amb un repartiment exclusivament masculí per convidar encara més a la confusió i l’ambigüitat sexual.

Oskara Korsunovas, director de referència del teatre lituà actual, porta a escena Pamiselis (‘Diari d’un boig’), una obra de Nicolai Gogol que explica el pervers mecanisme en que un home corrent es pot convertir en dictador.

I, en clau flamenca, arriba la ‘bailaora’ Rocío Molina, Premi Nacional de Dansa 2010 i artista associada al Théâtre de Chaillot de París, amb Impulso, un work in progress intens, ple de talent, flamenc i experimentació, que és una investigació prèvia al seu nou espectacle.

Les estrenes de la temporada

Temporada Alta és el pòrtic en el qual s’emmarca l’inici de la temporada teatral a Catalunya, el festival on es porta a terme l’estrena absoluta d’un gran nombre d’espectacles de creadors catalans, que després faran temporada a Barcelona i gira per la resta del país. Cal estar atent al programa, perquè són moltes, però aquí us en fem una selecció de noms arrelats al Festival i imperdibles. Tota una oportunitat de veure’ls en primícia!

Estrenes teatrals

L’actor Lluís Homar i el director Pau Miró tornen a fer tàndem amb estrena al festival Temporada Alta amb l’obra Cyrano. Després de ficar-se a la pell de tots els personatges de Terra baixa i triomfar arreu del país, Homar es posa el nas d’un dels soldats poetes més famosos de la història del teatre: Cyrano de Bergerac. Acompanyat de quatre actors més i, de nou, amb les cançons de Sílvia Pérez Cruz com a banda sonora, promet emoció i molt de romanticisme.

La directora Alícia Gorina, que va presentar al TA14 la seva aclamada Watching Peeping Tom, també torna amb estrena al Festival. Presenta Blasted (Rebentats), de la seva autora fetitxe Sarah Kane i amb la interpretació d’una autèntica bèstia de l’escena: Pere Arquillué. A l’obra es creuen una dona jove amb un amant misògin i racista en una situació odiosa, que va ser tot un revulsiu per a la societat britànica.

L’autora i actriu Daniela Feixas presenta de la mà del director Ramon Simó la seva nova obra, Simone, que protagonitza amb Tilda Espluga i Anna Güell. Planteja què passaria si de forma esporàdica i radical, la natura comencés a reaccionar davant dels desequilibris que la humanitat ha creat i que posen en perill la supervivència del planeta.

I el director Miquel Gorriz posa en escena l’actor Xicu Masó en un monòleg on interpreta El metge de Lampedusa, una obra que versa sobre la dignitat humana. Basada en la història real del metge Pietro Bartolo, que amb la periodista Lídia Tilotta va recollir l’experiència en el llibre Llàgrimes de sal, que un bon dia va decidir tornar a la seva illa natal, Lampedusa, per ajudar a tots els que arriben del mar. Una manera molt personal de fer-nos entendre la urgència de la catàstrofe que es viu al Mediterrani.

Dansa de temporada

La dansa és un dels eixos principals de la programació de Temporada Alta, el millor lloc on gaudir per primera vegada d’espectacles de creadors de casa nostra que esdevindran imprescindibles en la nostra cartellera de temporada. Aquest any, Sol Picó, més que coreògrafa una artista sense etiquetes ni límits, torna amb estrena absoluta. Presenta Dancing with Frogs, on es fixa en el món masculí en un moment on el ‘mascle’ potser ha entrat en una crisi d’identitat. Set intèrprets (ballarins, cantants, músics i actors) es posaran a la pell de tots els homes possibles del segle XXI en un espectacle tragicòmic sobre els diferents models masculins.

També torna amb la seva darrera coreografia la també ballarina Lali Ayguadé. El seu espectacle IUanMi, el seu segon treball com a coreografa, reflexiona sobre el comportament de les persones davant de fets irreversibles com la mort i els funerals. D’allò privat i d’allò social, d’allò personal i allò públic. Un espectacle amb quatre ballarins, que creua dansa, música i teatre amb la dramatúrgia de Jordi Oriol.

VII Torneig de Dramatúrgia

Emoció. Humor. Tensió. Passió. Afició. Dos textos de quaranta minuts. Dos únics intèrprets. I només un vencedor. Torna l’enfrontament més esperat presentat per Cristina Clemente. El gran combat de la dramatúrgia catalana. Per setè any consecutiu, vuit dramaturgs s’enfrontaran cara a cara i faran servir la paraula per abatre el contrincant i guanyar el vot del públic. El torneig és un enfrontament cordial entre dramaturgs catalans que ja ha esdevingut una tradició del Festival. I, com cada any, els espectadors tornaran a escollir el millor text de cada un dels quatre combats, de les dues semifinals i de la Gran final. Aquest any, els contrincants seran els dramaturgs Laia Alsina Ferrer, Toni Cabré, Juli Disla, Raquel Loscos, Anna Maria Ricart, Xisco Rosselló, Carla Torres i Manuel Veiga.

Entre els autors que han participat en edicions anteriors del Torneig (i alguns dels quals han resultat guanyadors), el Festival estrena obra aquest any. Trobem, per exemple, Ferran Joanmiquel, que presenta El color de la llum, o Pau Miró i Daniela Feixas, dels que hem parlat abans.

La programació més trencadora del festival

Els espectacles de creació contemporània, amb pes específic dins de la programació, tindran lloc durant tot el Festival i es concentraran, especialment, a la setmana Sacseja’t, La Setmana Internacional de Programadors que tindrà lloc del 23 al 26 de novembre. Temporada Alta fomenta i facilita així, amb diverses activitats, l’intercanvi de projectes, la producció i circulació d’espectacles i la complicitat entre institucions, artistes i professionals internacionals.

Internacional

Inspirat pels cinc llibres de l’Ética d’Spinoza, l’italià Romeo Castellucci, una veu única del teatre europeu, proposa Ethica. Natura e origine della mente. Es tracta d’una performance que convida al públic a representar el ritual escènic des d’una perspectiva sorprenentment radical.

El coreògraf belga Alain Platel, inquiet, brillant i trencador, presenta Out of Context - for Pina on realitza un viatge per la memòria de l’ésser humà a través d’un llenguatge de moviment lligat a l’inconscient. Un llenguatge que inclou espasmes, tics i convulsions.

El Conde de Torrefiel, una de les companyies espanyoles amb major projecció internacional, s’endinsa per primer cop en el terreny del teatre documental amb Guerrilla. L’espectacle és, alhora, una conferència, una classe de taitxí i una sessió de música electrònica, en el qual es visibilitzaran les incendiàries tensions d’una Europa que viu en una pau latent de violència.

Des de Brasil arriba la creadora Christiane Jatahy amb A floresta que anda (‘El bosc que camina’), una performance inspirada en el Macbeth de Shakespeare. El seu llenguatge dramàtic és un híbrid de teatre i cinema en un espai que ha deixat de ser un escenari per convertir-se en una galeria d’art i que qüestiona els poders que controlen les nostres vides.

L’incansable creador argentí Mariano Pensotti agafa el centenari de la revolució russa per reflexionar sobre la petjada que va deixar en la societat, la cultura i l’alliberació de la dona a l’espectacle Arde brillante en los bosques de la noche. Adaptant algunes idees formals de l’avantguarda soviètica, construeix una gran nina russa, una matrioixca teatral, per compartir amb el públic l’esperit trencador i inconformista d’un temps on tot semblava possible.

Coproduccions catalanes

Àlex Rigola, director català amb llenguatge escènic propi que ha assolit un ferm prestigi internacional, s’endinsa a l’univers de Txèkhov amb Vania, una versió lliure de l’obra Oncle Vània. Es tracta d’una peça que arriba a l’essència del dramaturg mitjançant el joc, una proposta íntima on els intèrprets i els espectadors compartiran espai i malenconia.

El creador inclassificable Roger Bernat convida als espectadors a construir el seu propi relat de l’Estat Islàmic amb l’espectacle No se registran conversaciones de interés. En entrar a la sala, cada espectador rebrà uns auriculars sense fils amb tres canals, cada un dels quals li permetrà escoltar uns actors reproduint converses reals de combatents amb les seves famílies. Una reflexió sobre l’Estat Islàmic sense filtres periodístics.

El cantaor Niño de Elche, una revolució imprevisible dintre del món del flamenc, i Maria Muñoz, ballarina de la companyia Mal Pelo, proposen 7 Lunas. Es tracta de set paisatges, set maneres d’expressar i transformar en art l’impacte mutu que va suposar la trobada entre aquestes dues personalitats. Un duel frenètic –i al mateix temps ple de respecte– entre dues bèsties escèniques.

Música, cinema, en família i molt més...

Temporada Alta és molt més que teatre i dansa, també és música, cinema, circ i altres propostes pensades específicament pel públic més jove. La programació musical inclou destacats noms d’aquí i noms internacionals no sempre fàcils de gaudir en directe. Les propostes cinematogràfiques de temporada recorren el panorama català i internacional, aturant-se en els darrer èxits. I de cara al públic familiar, tindran cabuda el circ, el teatre musical i moltes altres propostes que faran gaudir a grans i petits.

Música

El cantant uruguaià Jorge Drexler presenta a Temporada Alta el seu darrer disc, Salvavidas de Hielo, amb el que arrenca una gira per l’Estat espanyol. Amb la guitarra com a principal inspiració, són cançons plenes de ritme, originalitat i grans melodies.

Un altre dels artistes internacionals que presenta nou disc a Temporada Alta és Trombone Shorty, el reconegut músic i cantant de Nova Orleans. Sota el títol Parking Lot Symphony, abasta un repertori que va molt més enllà del jazz i que abasta ritmes i emocions que van des del funk i el hip-hop fins el blues més profund.

Oumou Sangaré, la veu femenina més gran i commovedora de la música africana actual, torna al Festival, on ja es va donar a conéixer l’any 2010, amb el seu darrer àlbum: Mogaya. Un disc arrelat a la tradició i al gènere wassoul ou, tot i que obert a noves influències, d’una cantant que al llarg de la seva carrera ha utilitzat les cançons per denunciar la situació de les dones del seu país, Mali, i oposar-se a la poligamia, el matrimoni infantil i tot un sistema masclista que entén la dona com un ésser submís.

També es podrà sentir la prodigiosa veu de la gironina Sílvia Pérez Cruz envoltada d’un quintet de corda. Músics i còmplices de luxe per a un recital al voltant del seu darrer disc, Vestida de nit, en el que recull un conjunt de cançons pròpies i prestades, reunides per tal de buscar les emocions més intenses.

El dissabte 9 de desembre Sopa de Cabra, una de les bandes més importants del pop rock del país, diu adéu a tres anys de gira. Per fer-ho, inicien un nou projecte personal: La Nit dels Sopa, un esdeveniment que vol recollir l’esperit del grup any rere any, fixant una cita anual per a tots els ‘soperus’ i per a les bandes amigues. Per a aquesta primera edició estaran acompanyats de M-Clan i Adrià Puntí.

Cinema

El Festival i el Cinema Truffaut s’uneixen de nou per difondre les produccions de directors catalans i europeus, pel·lícules sovint de gran risc artístic, reconegudes amb prestigiosos premis. Es podrà gaudir de títols com, per exemple, The Square, del director suec Ruben Östlund, considerat per la crítica l’alumne avantatjat de Michael Haneke, i que va guanyar la Palma d’Or Cannes 2017. També destaca Homeland (Iraq Year Zero), d’Abbas Fahdel, un documental que s’endinsa en la vida a Iraq abans i després de l’invasió nord-americana post 11 de setembre i que mostra la verdadera dimensió de la guerra. El director català Marc Recha presentarà La vida lliure, un film intimista que passa a Menorca, interpretat per Sergi López. I Carla Simón, la directora de l’elogiada Estiu 1993, farà una Master class sobre com es va rodar aquesta pel·lícula, amb projecció inclosa.

A més, Temporada Alta aposta per la relació entre les arts escèniques i el cinema amb el cicle ‘Cine i escena’, que explora aquest diàleg amb documentals, peces artístiques i altres propostes audiovisuals. Com a colofó del cicle es celebrarà la primera Gala del Premi Cine i Escena del JamesonNotodofilmfest. I durant l’any 2018 s’estrenarà el curtmetratge The One Project II dirigit per Xavier Bobés.

En família

Sota la marca El Planter, Temporada Alta aposta per una oferta de qualitat en programació familiar i per a tots els públics, per tal de despertar en els més petits la sensibilitat per les arts escèniques.

Entre les propostes de circ destaca Dolce Vita, el nou espectacle del Mag Lari, que posa en escena jocs d’il·lusionisme i de mans ambientats a la Itàlia de Fellini. També la famosa companyia internacional Cirque Éloize, que amb Saloon portarà els espectadors al Llunyà Oest de les pel·lícules de ‘cowboys’ i indis. I la companyia Les rois vagabonds, que oferiran el seu Concerto pour deux clowns, on la música és només el principi d’un concert que es transforma en un poètic caos de la mà de dos pallassos.

A més, Temporada Alta ofereix una nova oportunitat per gaudir d’El Petit Príncep d’Àngel Llàcer, Manu Guix i La Perla 29, un espectacle musical per a tots els públics que triomfa temporada rere temporada. Basat en el conte de Saint-Exupéry, compta amb un espectacular desplegament visual i escènic, una posada en escèna poètica i contemporània i un gran nombre de cançons evocadores.

Guia per gaudir el festival al 100%

Cal tenir en compte una dada: les entrades de Temporada Alta volen! La venda general d’entrades del Festival comença el 8 de setembre amb diferents horaris i per diferents canals. Al web del Festival trobaràs tota la informació necessària per gaudir al màxim l’experiència: horaris, programes, informació... I si trobes que l’espectacle que vols ja té esgotades les localitats… no t’atabalis! Et donem opcions per solventar-ho!

#plusTA

Per saber-ho tot de Temporada Alta, cal no perdre’s el seu blog, #plusTA, una plataforma digital que ofereix la possibilitat d’enriquir l’experiència escènica dels espectadors. Es tracta d’un recull de píndoles informatives, com articles, entrevistes, vídeos… que donen a conèixer informació complementària i dades interessants sobre els directors, les companyies i els espectacles destacats.

Fes diana

Si vols encertar espectacles, però entre tota la programació no saps què triar, et donem una solució! Temporada Alta et proposa tres eines que t’ajudaran si tens dubtes a l’hora d’escollir els teus espectacles. Pots, per exemple, enviar un correu al mail info@temporada-alta.net; cal només que diguis la teva edat i els espectacles que t’han agradat d’edicions anteriors o de la cartellera actual i t’ajudaran a escollir. També pots consultar el mapa d’itineraris artístics i trobar connexions de gènere per tal de descobrir propostes que t’agradin. O pots mirar el calendari de Temporada Alta dia a dia i combinar més d’un espectacle al dia per fer més gran l’experiència TA.

Vull assistir-hi

Si s’acaben les entrades d’un espectacle que vols veure, tens l’opció d’entrar al web, anar a la pestanya “Vull assistir-hi” i apuntar-te en una llista. D’aquesta forma, si s’alliberen entrades o s’obren més funcions, t’arribarà una notificació.

Última hora

Hi ha una sensació generalitzada que les entrades de Temporada Alta s’esgoten ràpidament. En alguns espectacles això passa, és cert, però et proposem que uns dies abans de la funció tornis a entrar al web a provar-ho. Sovint, a darrera hora, s’alliberen entrades. Recorda que també pots donar-te d’alta a la pestanya “Vull assistir-hi” i t’avisaran si s’obre una nova funció o es posen a la venda més seients. A la portada del web també hi ha un comptador que t’indica el nombre d’entrades disponibles d’un espectacle. Si veus que en queden poques localitats no badis i compra la teva entrada. No perdis l’oportunitat!

Xarxes socials

No deixis de seguir les xarxes socials de Temporada Alta per estar al corrent de tot el que gira al voltant del Festival. Hi podràs trobar concursos, sortejos, retransmisions en directe, postfuncions i totes les novetats minut a minut. I també pots dir la teva a Facebook, Twitter, Instagram, Youtube i Flickr amb els hastags #TA17 i #illaTA.

Un dia o un cap de setmana!

Si ets de fora de la ciutat, anar a gaudir d’un espectacle de Temporada Alta pot ser també l’ocasió per passar un dia o un cap de setmana d’allò més diferent a Girona, tot sol, en parella, amb amics o en família. És fàcil d’arribar en tren, ja sigui de rodalies, mitja distància, llarg recorregut o AVE. Al web de Temporada Alta trobaràs hotels i restaurants recomanats, propers als escenaris on tinguin lloc els espectacles que hagis triat. I pots organitzar la teva visita per tal de gaudir d’un intensiu, fent-la coincidir amb les fires de Girona, el programa Sacseja’t, que concentra el millor de la creació contemporània, aprofitar per fer turisme…

L’espot del festival

Un any més, l’anunci promocional de Temporada Alta ho peta! Els d’edicions anteriors s’han erigit amb premis com el Grand Laus i el Laus d’Or i són referents en l’àmbit audiovisual.

Aquest any, sota el títol La Llibertat, dirigit per Salvador Sunyer i produït per Nanouk Films, ha estat rodat al Teatre Municipal de Girona i tracta de la llibertat, circumscrita a l’àmbit teatral com a últim reducte.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat