'Prostituta', de Shomei Tomatsu
© Shomei Tomatsu
© Shomei Tomatsu

5 imatges per entendre el fotògraf Shomei Tomatsu

La Fundación Mapfre exposa 180 fotos de l'artista que va retratar el Japó després de la Segona Guerra Mundial

Publicitat

Shomei Tomatsu, fotògraf autodidacte que amb la seva càmera va retratar el Japó després de la Segona Guerra Mundial i l'ocupació nord-americana, és protagonista de l'exposició que li dedica la Fundación Mapfre, comissariada per Juan Vicente Aliaga. A través de 180 fotos, es descobreix com Tomatsu va apropar-se als fets històrics i els seus protagonistes, amb aire de reporter però amb un criteri artístic i personal. També ens presenta una figura clau per l'esdevenir de la fotografia contemporània nipona com a fundador de l'agència VIVO i coordinador de la mostra '100 anys de fotografia. Història de l'expressió fotgràfia japonesa' l'any 1968.

Testimonis de revolta

La imatge d'un estudiant engolit en l'ombra va cridar l'atenció de Juan Vicente Aliaga el 1985, a la mostra 'Black Sun' del Modern Art Oxford. "Era una imatge rebeldia en una cultura que creia conservadora", explica el comissari de les imatges de Tomatsu. "La rebeldia es va confirmar als anys 60 i 70", afegeix. Als rastres de la Segona Guerra Mundial i la bomba nuclear, que el fotògraf nipó ja havia captat, es va afegir la guerra del Vietnam... els estudiants van sortir al carrer i Tomatsu va retratar la revolta.

La bomba atòmica

Tomatsu, que era fotògraf autodidacte, va tenir un primer moment surrealista, però va virar cap al realisme intentant allunyar-se dels postulats clàssics del fotoperiodisme. La manera com es va apropar a la quotidianitat del Japó –en especial als efectes que va causar la bomba nuclear a Nagasaki– més l'ús de clarobscurs i els enquadraments singulars, defineixen l'estil de Tomatsu.

Publicitat

Erotisme i contracultura

Al Japó dels 60 es va començar a fer evident el descontentament social; la cultura va servir per criticar les actituds més conformistes, a través de manifestacions com la dansa 'buto'; i la sexualitat es va convertir en una via d'escapament. Tomatsu, a Tòquio, va retratar la vida dels burdells, els clubs d'striptease i les cases de cites i en va fer el fotollibre 'Oh! Shinjuku' (1969).

A tot color

Tomatsu associava el blanc i negre amb l'ocupació nordamericana i el color significava la vida que va descobrir a Okinawa. A Okinawa també va eclosionar el seu interès per representar ritus, tradicions i indumentàries que semblaven estar amenaçats amb la introducció de les noves formes de vida occidental. I és en color que retrata grups de dones i homes vestits a la manera tradicional.

Publicitat

Amor per la natura

A partir dels anys 80, Tomatsu comença a retratar cirerers en un exercici gairebé balsàmic. L'arbre del qual s'havia apropiat la ideologia militarista lluïa més que mai en temps de floració –a la primavera– i gràcies a les postals compliades al fotollibre 'Cirerers en flor'. L'exploració de la natura per part de Tomatsu, quin tant havia fotografiat la ciutat, no va acabar aquí; també va retratar la diversitat biològica i el mar en diferents moments del dia.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat