El 1997 Akram Zaatari va cofundar l’Arab Image Foundation (AIF), un projecte impulsat per artistes i fotògrafs durant la postguerra civil libanesa, amb l’objectiu de crear relats alternatius a la història visual oficial escrita aleshores per estrangers. La col·lecció aplega més de 600.000 imatges, entre fotografies domèstiques i d’estudi, del Pròxim Orient i el nord d’Àfrica que fan visibles els canvis tecnològics, socials i iconogràfics en el món àrab en els darrers cent anys.
Zaatari s’apropia del fons de l’AIF com a base per desenvolupar els seus treballs. La seva aproximació a l’arxiu, que es presenta al MACBA amb una vintena d’obres de nova producció, recorda els postulats del manifest post fotogràfic. Per exemple, en la sèrie 'El vehicle', tracta les fotografies com a objectes i no simplement com a imatges i es fixa en les anotacions dels reversos. En el cas de 'L’ombra d’un fotògraf' i 'La imaginació d’un fotògraf', intervé sobre els originals i crea noves significacions.
Si us va agradar la mostra 'Trauma' que Joan Fontcuberta va exposar a principi d’any a la galeria Àngels, a prop del museu, no us perdeu ara les espectaculars sèries 'Contra la fotografia', un conjunt de negatius malmesos pel pas del temps, i 'Rostres enfrontats', on apareixen ampliacions de planxes de vidre enganxades accidentalment que ofereixen estranyes parelles per la superposició dels rostres de soldats i civils. Un discurs que qüestiona la definició de fotografia i on planen reflexions sobre la conservació i l’empremta que deixen les col·leccions.
Time Out diu
Detalls
- Adreça
- Preu
- 10 €
Discover Time Out original video