“Si hi ha un edifici de Barcelona fet a mida per acollir les escultures de pedra dels millors artistes contemporanis, aquest ha de ser La Pedrera”. Penelope Curtis, comissària d’aquesta nova exposició i exdirectora de la Tate Britain de Londres, ho tenia claríssim. Per això, quan li van demanar que preparés una exposició sobre l’escultora Barbara Hepworth a la Casa Milà, ella va fer una contraproposta que consistia a agrupar els grans creadors que van treballar la pedra després de la Segona Guerra Mundial sota el mateix sostre, cortesia d’Antoni Gaudí.
El resultat és una mostra on la llum que ve del Passeig de Gràcia s’escola primer pels balcons i els finestrals de La Pedrera i, després, per les corbes, els forats i les transparències de les escultures del seu interior. Peces de Hans Arp, Louise Bourgeois, Eduardo Chillida, Naum Gabo, Barbara Hepworth, Henry Moore, Isamu Noguchi i Jorge Oteiza ens ensenyen com, a mitjan segle XX, la pedra va deixar de ser un material associat al classicisme i els valors occidentals per a ser un camp d’experimentació artística.
Aquests artistes, a la dècada de 1960 van concebre la pedra com un espai de llibertat. A mesura que coneixien el material i recorrien als tallistes professionals, el portaven al límit les seves possibilitats. La mostra ressalta la transparència i brillantor de la pedra que demostren les obres d'art orgàniques i cristal·lines, arquitectòniques i biomòrfiques. Hi ha peces que evoquen la roca, i d’altres, la muntanya; n’hi ha que reprodueixen les formes ondulades toves de fulles i animals, i d’altres, les formes verticals de les estructures primàries. Totes agrupades sota el sostre de l’edifici que encarna i homenatja el lloc d’on prové aquest material.