El projecte 'Hemendik Hurbil / Prop d’aquí' del fotògraf Clemente Bernad que s'exposa a La Virreina Centre de la Imatge fins al 26 de gener del 2025 fa una recol·lecció d'una part del llegat més fotoperiodístic de l'artista, que ha dedicat els últims trenta anys a documentar crisis socials i polítiques al sud d’Europa. Aquesta mostra es nodreix del llibre també titulat 'Hemendik Hurbil / Prop d’aquí', que inclou un compendi de 470 fotografies que retraten exhaustivament el conflicte basc des del 1987 fins al 2018.
L'exposició és excepcional en molts sentits: posa en relleu la faceta més periodística del fotògraf, imatges que, paradòjicament, no apareixen als mitjans convencionals, però si solen presentar-se en publicacions autofinançades i exposicions d’art contemporani. Algunes de les làmines que hi podreu veure inclouen una fotografia de Pamplona/Iruñea del 1987 i una del 4 de maig del 2018 a Kanbo/Cambo-les-Bains, coincidint amb la Declaració d’Arnaga, que va marcar la dissolució final d’ETA. Tots ells són instants capturats en què "la violència peca d’una viscositat perversa", tal com ho defineix el seu autor, i que apareixen en una concatenació irregular, qüestionant la narració típica del fotoperiodisme i el seu vincle amb el desenvolupament dels esdeveniments. D'alguna manera, a través de mostrar la realitat de l'ofici en primera persona de forma crítica, el fotògraf documentalista s'acaba declarant 'antifotoperiodista'.