Taller de Ramon Casas al carrer Descartes

Júlia, la musa de Ramon Casas, al Cercle del Liceu [FOTOGALERIA]

La mostra per commemorar el 150è aniversari del naixement del pintor presenta retrats, dibuixos i objectes de col·leccions privades a les cambres modernistes del Liceu

Publicitat

Júlia Peraire venia loteria a la plaça de Catalunya i va conèixer Ramon Casas al cafè restaurant Maison Dorée el 1906. El pintor va quedar fascinat per la jove que esdevindria la seva musa i amant (més tard la seva dona) i la va fer posar una vegada i una altra per als seus retrats. Precisament, la Júlia que desafia l’espectador amb la mirada i el cos arquejat sota el mantó groc a La Sargantain (1910) és l’epicentre de l’exposició amb què el Cercle del Liceu commemora el 150è aniversari del naixement de Ramon Casas. A partir d’aquesta peça i un centenar d’obres més, entre dibuixos, cartells i objectes de coŀleccions privades, s’articula el relat sobre els retrats del pintor modernista, les influències a partir de les quals va construir la seva modernitat i també l'especial relació que va mantenir amb Júlia Peraire.

'La Sargantain'

Tot gira a l'entorn d'aquest oli, 'La Sargantain', que Casas va pintar el 1907 i ha estat titllada com una de les peces més sensuals de la seva trajectòria. El tractament del rostre de la model i amant, així com la manera de captar l'ambient i el tractament que fa del color converteixen l'obra del Cercle del Liceu en una pintura de referència.

Cartell Cigarrillos París

El Casas cartellista també es fa present a la mostra, a través d'obres com 'Cigarrillos París'. L'artista va participar al concurs que organitzava l'industrial tabacaler emigrat a l'Argentina, Manuel Malagrida, i va obtenir el tercer premi amb una recreació de Montmartre protagonitzada per la Júlia. 

Publicitat

'La Trini'

En realitat, 'La Trini' és Júlia Peraire. L'artista la pinta embolcallada dins d'un mantó de Manila i també seguint la moda de les espanyolades. En el fons, per molt que li canviï el cabell o la vesteixi de forma diferent, sempre es tracta de la mateixa model. “Que li mirin els ulls: la mirada de la Júlia és bestial”, raona la comissària de la mostra, Isabel Coll.

'Júlia en boa i rosa'

L'interès de Ramon Casas per la moda i la indumentària queda palès en moltes de les seves obres, i també en cartes com les que enviava a les seves germanes, comentant la roba i complements que descobria al París del tombant de segle. El 1910 dibuixaria 'Júlia en boa i rosa' a carbonet i aiguada.
Publicitat

'Júlia en blau'

Casas retrata la seva musa i amant també en interiors. Aquí la Júlia apareix amb els seus gossets que, segons s'explica, no gaudien de la simpatia de l'artista. Al costat de l'anècdota, l'exhibició treu a la llum nous detalls de la biografia de Júlia Peraire.
Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat