Los mares del Tiki
©Charris

Ressenya

Los mares del Tiki

4 de 5 estrelles
  • Art
  • Crítica de Time Out
Publicitat

Time Out diu

Charris (Cartagena, 1962) no enganya. Podríem adscriure’l al corrent del realisme brut postmodern. Figuratiu referencial, gran admirador d’Edward Hopper, hàbil diseccionador del fetitxisme avantguardista i gran iŀlustrador del desencís postutòpic que s’ha instaurat entre nosaltres a cop de pensament únic. Ens fa sentir, davant les grans fites del segle XX, com un adolescent davant les seves joguines d’infantesa arrenglerades... estranys, desencaixats i fins i tot amb unes lleugeres basques.
A 'Los mares del Tiki' ens encisa/desencisa amb una visió lletgista del paradís Pacífic enllà: Hawaii, la Polinèsia francesa, Nova Zelanda... Aquella cultura 'tiki' de bars tropicals i motels temàtics, regats amb daiquiris, miniombreŀla de paper i àdhuc una bengala espurnejant. Obviaré quina música hi sona.
Artistes com Gauguin van fugir a aquest paradís del Pacífic per renegar de l’ordre alienador occidental, tot somiant amb un retorn a l’estat del 'bon salvatge'. Els trofeus de cultures alienes van inspirar artistes de l’avantguarda parisenca com Brancusi o Picasso. Poc sospitaven aquests revolucionaris de la Grande Chaumière que a l’illa de Pasqua, per exemple, els bons salvatges havien arrasat absolutament els recursos i convertit el paradís en un infern sense esperança.
Per Charris, l’únic paradís és el fiscal, amb homes de negocis jugant a golf amb bosses d’escombraries farcides de diners, i la millor ruïna contemporània són els automòbils abandonats durant la Segona Guerra Mundial sota una platja de sorra daurada, o fins i tot Carlos Pazos dolent-se davant un espectacle submarí amb falsa sirena, d’aquells que ofereixen a Florida. 'Beatus ille'...

Detalls

Adreça
Publicitat
També t'agradarà
També t'agradarà