Retrat d’Alfred Hitchcock per a la promoció de la pel·lícula 'The Birds'.
Musée de l’Elysée © 2016 Philippe Halsman Archive / Magnum Photos
L’exposició permet descobrir imatges cèlebres i peces inèdites, com fulls de contacte i fotomuntatges originals cedits pel fons Halsman. “El període parisenc és el més desconegut, i s’hi poden trobar totes les direccions que Halsman explorarà al llarg de la seva carrera”, explica la comissària de la mostra, Anne Lacoste. En són exemples les preses sota l’aigua de l’espectacle del 'Club des scaphandres et la vie sous l’eau' (gairebé precedent de les performances que farien amb Dalí), els fotomuntatges (seguirien més tard, com a prova el retrat del productor teatral David Merrick o el reportatge per promocionar el film 'Els ocells' de Hitchcock) i retrats brillants (Lacoste destaca la magnífica presa que Halsman va fer d’Ylla, la fotògrafa d’animals). El primer Halsman, el que exposava a la galeria La Pléiade de París, flirtejava amb els postulats de la Nova Visió; després, amb el salt a Nova York, el fotògraf viraria cap a l’estil americà, que ell mateix descrivia com a “fotografies tècnicament perfectes, clares, precises, il·luminades, sense cap distorsió”.
Muhammad Ali protegint-se la cara amb els guants. La conversa entre Hitchcock i Truffaut. La fantasia surrealista de Dalí Atomicus. Marilyn posant per a la que seria la seva primera portada de LIFE i Albert Einstein, en primer pla i capficat, després de revelar els efectes de la bomba nuclear. Qui va capturar aquestes imatges icòniques del segle XX és Philip Halsman (Riga, 1906 – Nova York, 1979), un creador que va reivindicar la fotografia i va estirar-ne els límits. “La fotografia és la forma artística més jove. Tots els esforços per expandir les seves fronteres són importants i s’han de fomentar”, escrivia a finals dels anys 60 al text Focus on myself.
Format com a enginyer, la carrera de Halsman va començar a París, on va treballar per a revistes com Vogue i Vu, fent reportatges de moda i els primers retrats a celebritats (Chagal, Malraux, Le Corbusier). El zenit li arribaria als Estats Units, amb encàrrecs per a revistes –va signar un centenar de portades de LIFE– que van obrir-li les portes als grans noms de l’escena cultural i la política del moment; també va afrontar l’ascens de la televisió i la publicitat, i el retrocés de la premsa escrita, que va combatre amb enginy i una gran destresa tècnica. Els diferents objectes fotogràfics realitzats per Halsman al llarg de 40 anys de trajectòria són protagonistes de la retrospectiva 'Sorprèn-me!', una producció de l’Elysée Lausanne que arriba al CaixaForum després de passar pel Jeu de Paume de París.