1. 'Paseo de Barcelona (Las Ramblas)', 1918. Joaquín Torres-García. Sala Parés.
    'Paseo de Barcelona (Las Ramblas) 1918. Joaquín Torres-García. Sala Parés.
  2. 'Constructivo en cinco colores, c1929_(Planos de color_o Constructivo en colores puros)'. Joaquín Torres-García. Sala Parés
    'Constructivo en cinco colores, c1929_(Planos de color_o Constructivo en colores puros)'. Joaquín Torres-García. Sala Parés
  3. 'Leones, leopardos y tigre', 1917-1919. Joaquín Torres-García. Sala Parés I Foto: Guillem F-H 44015781Z
    'Leones, leopardos y tigre', 1917-1919. Joaquín Torres-García. Sala Parés I Foto: Guillem F-H 44015781Z

TORRES-GARCÍA. Entre el Noucentisme i les avantguardes (1891-1934)

La mostra és una commemoració al llegat del pintor i artista uruguaià, exponent d'un art constructivita ple de simbologia
  • Art
  • Sala Parés, Ciutat Vella
Sofia Alonso Wilson
Publicitat

Time Out diu

La Sala Parés celebra el 150è aniversari de Joaquín Torres-García amb l’exposició 'TORRES-GARCÍA. Entre el Noucentisme i les avantguardes (1891-1934)', que es podrà visitar del 30 de novembre de 2024 a l’1 de febrer de 2025. Amb 120 obres, entre olis, dibuixos i joguines –moltes a la venda–, la mostra recorre quatre dècades de la trajectòria de l’artista uruguaià, des de la seva etapa noucentista a Catalunya fins al seu retorn a Montevideo el 1934, passant per Nova York, París i Madrid. 

Un pintor que també fa joguines de fusta pintada? Potser és una de les particularitats que més criden l'atenció de García-Torres, que va començar a crear-les després d'una època marcada per l'academicisme, com una manera de guanyar-se la vida amb un producte artístic que també tingués una sortida comercial. Però és molt més que això: és una expressió de la seva filosofia plasmada en l'art, l’anhel de tornar a una infantesa de la humanitat i a una infantesa de les formes, aquella Arcàdia idealitzada. També representa un pas intermedi en el procés de Torres-García per trencar amb l’estètica clàssica i connectar amb l’avantguarda i l’art constructiu, que codificarà més endavant. A les seves 'Notes d’art' (1913) escrivia sobre la llavor que el va empènyer a fer el salt: “En tota obra d’art superior, la idea de cada objecte, més que la seva realitat o particularisme, és el que és essencial… Ell veu, en el color i en la forma, l’expressió d’aquella idea”.

L’exposició destaca la vinculació de Torres-García amb Catalunya i amb la Sala Parés, on va exposar per primer cop el 1897. Inclou també dibuixos cedits per la Generalitat de Catalunya, com els preparatoris dels frescos del Saló de Sant Jordi. Les obres provenen de col·leccions de París, Nova York, Montevideo, Madrid i Barcelona, consolidant la dimensió internacional del seu llegat. Per acompanyar la mostra, s’ha editat un catàleg especial amb textos de Jimena Perera, besneta de l’artista, i la Dra. Michela Rosso, experta en la seva obra. Aquesta iniciativa forma part de 'Memòria', un projecte que la Sala Parés impulsa des del 2017 per posar en valor els seus artistes històrics.

Després de finalitzar a Barcelona, una part de l’exposició es traslladarà a la Galería Leandro Navarro de Madrid. Aquesta commemoració suposa una oportunitat única per redescobrir Torres-García i la seva influència en l’art modern.

Detalls

Adreça
Sala Parés
Petritxol, 5
Ciutat Vella
Barcelona
08002
Transport
Liceu (M: L3)
Horaris
11h-14h i de 16h-20h. Dilluns i diumenge tancats.

Dates i hores

Publicitat
També t'agradarà
També t'agradarà