Clàssic per la seva aroma d’història, però també per una arquitectura art déco que el fan únic. Actualment, el Velódromo és un bar de referència entre els barcelonins: l’homòleg de treure les cadires a la fresca de la gran ciutat. En aquest cas, les cadires se situen al 213 del carrer de Muntaner, on el món cultural barceloní s’asseu a fer tertúlia davant una cervesa ben freda.
Una de les principals particularitats del local són les seves cartes, creades per l’escriptor Julià Guillamon i el dissenyador Albert Planas. Obres d’art que molts clients no dubten a endur-se per col·leccionar-les, i que canvien periòdicament.
Les cartes d’aquesta temporada estan inspirades en la història del país i són un recorregut a través d’àmbits tan diferents com la història, la música i la sexualitat.
La primera d’elles és una auca dels darrers dies de la Guerra Civil que parla sobre la fam. El seu autor, Joaquim Muntañola, que va començar dibuixant a En Patufet, volia donar veu a tots aquells que van patir les penúries de la guerra i que, encara avui, val la pena tenir en memòria. Sens dubte, una carta colpidora i, alhora, inspiradora, que ens recorda la ruta que cal seguir com a societat. Una petita vacuna contra la barbàrie i l’horror de la guerra.
La següent, en canvi, ens presenta el retrat d’un personatge típic i molt estimat de Sant Hilari Sacalm: en Jaumet del flabiol. Una carta singular, plena de gràcia i, sí, també amb una forta càrrega de contingut sexual. Sens dubte aconsegueix que esbossem un somriure quan ens la planten davant!
Finalment, la darrera és una preciosa al·legoria de la música i retrata alguns dels músics més representatius de l’actualitat, com Love of Lesbian, Mishima o Manel, entre altres. Noemí Elias, la seva autora, n’ha cedit una sèrie que recupera l’esperit més genuí de la fotografia humanista.