[title]
Dimecres 13 de juliol es va presentar el resum executiu de l'estudi 'La participació cultural de la joventut catalana. 2001 - 2015'. L'objectiu era investigar l'evolució i les característiques de la participació cultural de la joventut catalana durant els últims anys. Més concretament, l'informe se centra en els primers anys del segle XXI i se'n desprenen conclusions curioses que mostren com la revolució tecnològica 2.0 o la gran crisi econòmica que hem passat (o que encara estem passant) han estat determinants en la participació dels catalans en la cultura i la manera com la consumim. Tot i que l'estudi es pot consultar al web del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts, n'hem destacat les conclusions més importants.
La crisi
La participació cultural en tots els dominis va augmentar molt des de l'any 2001 fins al 2012. A partir d'aquest any però, i a causa de la crisi i la recessió econòmica, el 58% dels joves afirma haver reduït la despesa en consum cultural.
Accés gratuït
El 65% dels enquestats afirma utilitzar internet per consumir cultura sense pagar. Aquesta dada és clau en el canvi de consum cultural, ja que hi ha una tendència clara a consumir música, pel·lícules, sèries o documentals a internet de manera gratuïta.
L'ordinador, imprescindible
Gairebé 7 de cada 10 catalans veu continguts audiovisuals amb l'ordinador. Tot i que la televisió segueix sent l'aparell preferit per a fer-ho (amb un 84%), des del 2013 l'ordinador és el principal mitjà per escriure, comunicar-se o escoltar música.
Els joves llegeixen més
El 21% dels joves diu llegir més de cinc llibres l'any, mentre que en el cas dels adults, la xifra és del 16%. Així doncs, es pot dir que cada cop es llegeix més, i més joves.
La música clàssica
Anar a concerts de música clàssica, anar a l'òpera o visitar monuments segueix sent cosa d'adults, mentre que el cinema, les sèries, la música i videojocs són pràctiques de clar predomini juvenil.
L'smartphone, imprescindible
El 92% dels catalans utilitza smartphone. Això fa que el consum de cultura es converteixi en ambulant i itinerant. I anirà en augment!
Dimensió lingüística
El català té cada cop més presència en exposicions, espectacles i ràdio, però és molt reduïda en el cinema, la música i els videojocs.