[title]
Totes les mirades s'adrecen a la roba i la tendència que es portarà l'estiu que ve, als models que les llueixen, i als blogaires que seuen a primera fila i animen l'audiència des dels seus mòbils. Fins aquí, un retrat força genèric d'una passarel·la de moda. Però cada setmana de la moda té les seves interioritats, les seves llums i les seves ombres. Per conèixer-les, cal moure's pel 'backstage', parlar amb els dissenyadors que participen i tocar els teixits amb els quals treballen, demanar opinió als noms absents i observar com respiren els possibles compradors, la gent que des de les botigues acaba movent les col·leccions que es presenten a la passarel·la.
Per a la 18a edició, el 080 Barcelona ha tornat a pujar a l'Anella Olímpica i ha tret profit de les instal·lacions i l'estètica esportiva de l'INEFC. Tot molt esportiu, i un toc neoclàssic. Mentre fas una ullada al 'market' de l'esdeveniment –"qui fa la tria de les marques que participen?", es demanen des d'un showroom de vendes de moda que treballa amb marques locals– veus una colla de nenes que treballen l'equilibri sobre una barra de gimnàstica. En una altra sala, s'ha improvisat un estudi de fotografia on es retraten les millors col·leccions de les escoles de moda.
Aquesta ha estat la passarel·la del retorn d'Antonio Miró, nom vinculat a la històrica passarel·la Gaudí, i també la primera edició sense el ModaFAD –des del FAD informen que no hi ha hagut gaire moviments per reemplaçar el projecte que servia de trampolí per als dissenyadors acabats de sortir de l'escola. Recordem-ho; Samuel Alarcón, que ha apostat per una col·lecció sense gènere, és criatura ModaFAD. Com la parella creativa SSIC AND PAUL, que ha presentat una col·lecció inspirada en el Pròxim Orient, treballant de forma exquisida teixits, patrons i superposicions.
Finalment, qui s'ha alçat amb el premi Nacional al disseny emergent ha estat Blame Label, la marca de Pablo Puig, i un altre valencià, el dissenyador Miquel Suay, ha estat reconegut amb el premi a la millor col·lecció, un homenatge a l'arquitectura de Zaha Hadid (el premi consisteix en la participació gratuïta a la propera edició del 080).
I entre desfilada i desfilada, temps per dinar a l'esplanada que l'organització ha habilitat amb 'food-trucks'. L'ambient és festiu, familiar i estudiantil a les 15 h, i no s'albira la gentada que presumiblement omplen noms com Custo, que segueix despertant eufòria –i ja és la segona edició que no competeix amb marques com Desigual i Mango. La sensació de semi-desert la confirmava un dels espais gastronòmics participants, que es plantejava la possibilitat d'avançar la marxa de l'esdeveniment per la poca afluència de públic al seu estand...
A les botigues també es parla del 080: es parla del que funciona i el que no funciona, de la competència amb Madrid i la figura l'EGO –l'espai que a la Mercedes Benz-Fashion Week Madrid destina al talent emergent– i de la sortida que se'ls dóna a ídem a Barcelona, però també del cicle de producció d'una col·lecció i de les facilitats i espais a l'hora de comercialitzar-les. En aquesta línia, el 080 ha celebrat la segona edició del 080 Barcelona Fashion Showroom, en què han participat les marques Sita Murt, Punto Blanco, Yerse, Escorpion i Torras, entre d'altres.