[title]
Més d'un centenar de dones de teatre han creat la Plataforma per la Igualtat en les Arts Escèniques i Visuals de Catalunya i han signat un manifest en el qual es queixen, amb raó, d'una certa discriminació. Sol Picó, Carme Portaceli, Míriam Iscla (a la foto, en l'espectacle 'Només són dones'), Sílvia Munt, Àurea Márquez, Vicky Peña i Anna Alarcón, entre d'altres, han donat suport al manifest. Però també s'hi han afegit homes com Josep Maria Mestres, Marc Martínez i Marcel Borràs.
"En aquest moment de canvis, volem posar en marxa una iniciativa destinada a reclamar a les institucions públiques paritat en el món de les arts escèniques i audiovisuals", comença el manifest. Les dades que ofereixen canten per elles mateixes, totes referides a la temporada actual, la 2015/2016:
Teatre Lliure, 29 espectacles, 3 autores i 2 directores.
TNC, 19 espectacles 1 autora i 2 directores.
Mercat de les Flors, 46 espectacles, 8 directores.
Gran Teatre del Liceu, 10 espectacles, 0 directores musicals, 1 directora escènica.
Teatre Goya, 10 espectacles, 1 directora i 1 autora,
Teatre Romea, 7 espectacles, 1 directores i 0 autores.
Festival Temporada Alta, 59 espectacles, 3 directores i 6 autores, 3 codirectores i 7 coautores (amb els corresponents coautors i codirectors homes).
Festival Grec, Teatre: 34 espectacles, 4 autores, 4 coautores, 3 directores i 6 codirectores. Dansa: 15 espectacles, 4 coreògrafes, 5 cocoreògrafes, 1 dramaturga.
El text parla de "bretxa laboral de gènere persistent" en l'àmbit de les arts escèniques. I recorden que el 2007 es va aprovar una Llei d’igualtat orgànica i efectiva que "ni s’aplica de manera efectiva ni es compleix, per la qual cosa creiem que val la pena que ens mobilitzem". Així, han decidit tirar endavant el que va iniciar l’Associació Clásicas y Modernas (C y M), gràcies a l’acord de col·laboració que aquesta associació va establir amb el Moviment francès HF (Hommes et Femmes per la igualtat a les arts escèniques) i volen tenir com a referent el seu model d'èxit de Temporades d’Igualtat (Mouvement Égalité. Hommes et Femmes dans les Arts & la Culture), que està obtenint "molt bons resultats" en 100 espais escènics de França. A Catalunya van començar a reunir-se el maig passat, convocades per la directora d'escena Carme Portaceli, que és integrant de la comissió d’Arts Escèniques de C y M.
Els objectius de la nova plataforma són:
1. Exigir als organismes públics l’aplicació de la Llei Orgànica per a la Igualtat efectiva de Dones i Homes de març del 2007, que estableix el conjunt de mesures transversals que cal desenvolupar en matèria de cultura. L’article 26 d’aquesta llei va ser promogut per organitzacions de dones, professionals de les arts escèniques, de tot l’Estat espanyol, després de ser sotmès a debat en diferents fòrums.
2. Impulsar investigacions en universitats, fundacions, instituts i centres específics, que analitzin les desigualtats entre homes i dones en les arts escèniques i el sector audiovisual, amb l'objectiu de visualitzar-les i treballar per revertir-les.
3. Demanar a les estructures públiques i semipúbliques de producció i exhibició escènica –teatres, auditoris, òperes, festivals, centres dramàtics…– la seva adhesió a la Plataforma D i H (Dones i Homes per la Igualtat) que es constituirà a Catalunya i el seu compromís de participar en les accions destinades a modificar la desigualtat en els àmbits de producció, difusió, responsabilitats i comunicació que es detallen en el document d'adhesió a la Temporada d’Igualtat en les Arts Escèniques i en el Sector Audiovisual. La Plataforma oferirà col·laboració experta en qüestions de gènere i serà “observadora” del desenvolupament dels processos.