[title]
Si heu actualitzat Instagram haureu comprovat que hi ha novetats a la xarxa social fotogràfica propietat de Facebook. Estrena la funció Instagram Stories, que permet als usuaris compartir 'posts' de foto o vídeo efímers que es poden alterar amb filtres, emoticones i escriure i dibuixar-hi a sobre. Us sona?
Si no us sona és que no sou usuaris d'Snapchat. Si ho sou, segurament us ha generat certa estupefacció el fet que Instagram hagi copiat de manera tan descarada la xarxa social de moda. Però què tenen els 'snaps' que són tan atractius per a l'Insta? Aquí en teniu algunes claus:
A Snapchat, els posts se'ls emporta el vent
A la xarxa social del fantasma el contingut desapareix després de 24 hores d'haver-se penjat, és a dir, no queden fixats al perfil. I com a màxim poden visualitzar-se durant deu segons. Això permet que sigui una xarxa més lúdica, impulsiva i canalla. Vídeos amb nocturnitat i traïdoria? Fotos lletges i sense retocar? Trapelleries? Bromes idiotes? 'Selfies' amb una cascada multicolor fluint-vos de la boca? A Snapchat tot està permès, perquè per vergonyós que sigui el que hi pengeu, al cap de 24 hores ja no hi serà (sempre que no se'n faci una captura de pantalla, esclar). I a més, l'absència de 'likes' elimina tota temptació d'autocensura. És el Salvatge Oest de les xarxes socials.
Territori 'millennial'
Instagram i Snapchat són, amb el servei de missatgeria de Facebook (i molt lluny de Twitter), la manera preferida de comunicar-se entre el col·lectiu inclòs entre els 18 i els 35 anys, els anomenats 'millennials', objectiu prioritari de les marques. La diferència és que així com Instagram és també molt popular entre els més grans de 35, el 80% dels usuaris d'Snapchat formen part d'aquest col·lectiu, és a dir, que és una xarxa social amb una mitjana d'edat molt jove. Per què? Snapchat es presenta sense manual d'instruccions i requereix una mica de curiositat per agafar-li el truc, una curiositat que potser alguns van perdent amb l'edat. Però si tafanegeu prou com per trobar-li la gràcia, veureu que és la xarxa social més divertida i animal (i no, no ho diem pel filtres que us dota de musell i orelles de gos). Va, animeu-vos-hi, que riureu.
Públic i privat
Snapchat va començar com una app de missatgeria privada amb gran potencial per al 'sexting' , és a dir, per enviar missatges de contingut sexual (el caràcter efímer era molt convenient si volies enviar una imatge picant a algú que t'acabaves de lligar, per exemple). Llançada el 2011, no va ser fins al 2013 que va incorporar la funció 'My story', que permet penjar un 'feed' de contingut públic que poden veure tots els teus 'amics' (a l'app del fantasma no parlem de 'seguidors'), és a dir, el que ara incorpora Instagram, que se n'ha copiat fins i tot el nom. La funció de missatgeria privada, però, continua sent la més popular a Snapchat.
Si no ho pots comprar, copia-ho
Facebook va comprar Instagram el 2012 per 100 milions de dòlars, però quan el 2013 va voler comprar Snapchat (amb una oferta sobre la taula de 300 milions de dòlars!), li van donar carabasses. El despit pot explicar la manca de subtilesa a l'hora d'imitar-ne les funcions. Però si bé el sentit comú anima a fer servir cada xarxa social per al que pertoca (Twitter per compartir opinions en format breu; Instagram per compartir imatges; Snapchat per compartir parides), la major popularitat de l'app de la càmera, pot resultar una seriosa amenaça per a la del fantasma. Instagram Stories és una declaració d'hostilitats a Snapchat. Qui guanyarà la guerra: la càmera o el fantasma?