Establiment tancat. No es pot parlar d’Artesania Bonet sense esmentar l’Escola de Barcelona; no la dels cineastes, sinó la dels pessebristes que, per cert, té un caràcter molt cinematogràfic, de pura escenografia centenària. El 1912, Antoni Moliné va aplicar el diorama artístic als pessebres i va crear un estil que s’ha consolidat amb el nom d’Escola de Barcelona. Per als entesos, un diorama és “la representació corpòria d’una escena nadalenca amb sensació de volum, atmosfera, profunditat i llum”. O sigui que ja teniu el fet diferencial del pessebre autòcton: el diorama. Amb la il·luminació artificial entra en escena Joan Bonet quan s’inventa, a finals dels anys 40, una bombeta minúscula, una mena de ‘Patufet de les bombetes’. L’avi de la propietària actual d’Artesania Bonet, la Montse Bonet, ja feia casetes de suro per al pessebre. La novetat va ser integrar la petita llum elèctrica a les construccions. La bombeta era de la mida d’un pèsol, i li va quedar aquest nom.
En Joan Bonet anava a la Fira de Santa Llúcia i, com que no hi havia instal·lació elèctrica, es va fer un altre ‘invent’ amb la dinamo de la bicicleta per tenir els ‘pèsols’ encesos a la parada. El negoci familiar era Ràdio Bonet, un establiment que havia obert portes als anys 30, al carrer Ciutat, i que es va traslladar a Nou de la Rambla. Ara, al carrer de Sants, encara fan accessoris per al pessebre. La cova del naixement, el foc dels pastors, les llars, les estufes de castanyera (un dels seus èxits), són la seva especialitat. A més del foc, també dominen l’aigua en moviment: fonts, molins, rierols, etc. Tot i ser un negoci modest, per a la Montse Bonet sempre és temporada alta. Quan passa Nadal, els pessebristes ja pensen quina en faran l’any següent.
Time Out diu
Detalls
Discover Time Out original video