L’any 1940, Alfred Hitchcock se’n va anar a Hollywood per rodar 'Rebeca', a partir d’una novel·leta gòtica de Daphne du Maurier, on hi havia esperits, naufragis i una majordoma terrorífica. I no va tornar a treballar a Londres fins al 1972, al final de la seva carrera, quan va fer 'Frenesí'. Però sempre seria la ciutat dels seus primers èxits, pel·lícules poc conegudes, que aquests dies es poden veure a la Filmoteca.
Ella li clava el ganivet del pa
Som al 1929, any d’estrena de 'Xantatge', un film pervers i salvatgement lúbric. Anny Ondra, la primera rossa Hitchcock, apareix en pantalla en combinació de seda i amb unes mitges estripades. Un home amb cara de malvat li ha pres el vestit, i l’ataca rere unes cortines. Ella allarga la mà, i fent tempteig amb els dits troba un ganivet de tallar pa. I li clava.
Una altra punyalada
Aquest gest recorda el de Grace Kelly defensant-se amb unes tisores mentre l’estrangulaven a 'Crim perfecte'. A Hitchcock, la imatge de la dona amb arma blanca li va agradar sempre. L’any 1936, a 'Sabotage', Sylvia Sidney es carregava el seu marit amb un ganivet carnisser.
La que espera vora el foc
I no oblidem aquella entranyable jove de 'Murder', una altra de les cintes de l’etapa britànica de Hitchcock: seia en una butaca al costat de la llar de foc, amb un atiador a les mans i un cadàver desnucat estès sota les sabates de taló.
A l’assassí li falta un dit
Ara som al 1935, l’any de '39 escalones'. A l’escenari d’un teatre de varietats, un individu memoriós recita dates de fets històrics, a petició del públic. En un balcó, prop del prosceni, hi ha un paio lleig que ha perdut un dit i espera amb una pistola a les mans. I, a la platea, un tercer els espia amb uns binocles. La tensió és digna del gran mag del suspens.
El Hitchcock britànic
Filmoteca. Fins al 31 de març