Tiny Souls
Lemon Tree ProductionsTiny Souls, de Dina Naser
Lemon Tree Productions

El millor del DocsBarcelona 2019

Una tria de la programació del festival de documental DocsBarcelona, que celebra la 22ena edició del 15 al 25 de maig

Publicitat

Del dimecres 15 al dissabte 25 de maig, la 22a edició del DocsBarcelona, el festival de cinema documental de la ciutat, ens apropa el millor i el més recent dels últims treballs de documentalistes de tot el món resumit en 40 títols.

"Els documentals reflecteixen el món en què vivim, per sort o per desgràcia", apunta Tue Steen Müller, programador del festival. En aquesta edició del DocsBarcelona hi ha històries dures com la de la directora Beryl Magoko, que va patir la mutilació genital femenina i en conversa amb altres víctimes a 'In Search' (dj. 23 i dv. 24, Aribau Multicines) i n'hi ha d'altres com 'Aquarela', de Victor Kossakovsky (també imparteix una masterclass) que ens submergeix en la bellesa transformadora de l'aigua. 

Hi ha històries que ens són properes com la d''Avec un sourire, la révolution!', que proposa una mirada inèdita sobre l'1-O a través dels ulls del seu director, Alexandre Chartrand, i d'altres que ens poden ser desconegudes, com l'aproximació a la vida de quatre membres de l'elit cristiana libanesa que dirigeix Èric Motjer a 'Beirut, la vie en rose' (ds. 18 i dj. 23, Aribau Multicines). 

NO T'HO PERDIS: El top 5 de la cartellera de cine 

Dones excepcionals

'Honeyland' (ds. 18 i ds. 25, Aribau), dirigida per Tamara Kotevska i Ljubomir Stefanov, amb tres premis a Sundance, relata el dia a dia de l’última apicultora d’una família macedònia, que veurà la seva pau trasbalsada amb l’arribada d’uns nous veïns. També hi veurem les històries de 'Nijole' (dj. 16 i dv. 17 al CCCB) de Sandro Bozzolo, sobre la influència de l’artista Nijole Sivicka en el seu fill Antanas Mockus, activista i excandidat a la presidència de Colòmbia, i 'Cachada' (dv. 17 i dg. 19, CCCB) de Marlén Vinayo, sobre un taller de teatre on cinc venedores ambulants d’El Salvador reviuen situacions de violència masclista.

La força de la natura

El rus Victor Kossakovsky, un dels grans directors de documental dels nostres temps a qui el MoMA i el Pompidou han dedicat retrospectives, inaugura el Docs amb 'Aquarela' (dc. 15 , dg. 19 i dv. 24, Aribau), un espectacle majúscul sobre l’aigua. En la mateixa línia captivadora hi ha 'The ancient woods' (ds. 18 i dg. 19, Aribau), una immersió a un bosc mil·lenari de Lituània dirigit per Mindaugas Survila. “Una obra hipnòtica on la natura captiva i omple", diu Joan Gonzàlez, director del DocsBarcelona.

Publicitat

Realitats properes

El DocsBarcelona ens apropa històries llunyanes i lluites i vides que ens són properes. El cineasta quebequès Alexandre Chartrand estrena 'Avec un sourire, la révolution!' ( dg. 19, Aribau), sobre l’1-O. En paraules del director del festival, “l’obra cinematogràfica que millor ha retratat el procés”. A 'City for sale' (ds. 18 i dg. 19, CCCB) Laura Álvarez visualitza les conseqüències de la turistificació i de la gentrificació a Barcelona. Si busqueu carisma, no us perdeu 'Qué tal Pascual' (ds. 18, CCCB), retrat del perruquer Pascual Iranzo, per Bárbara Brailovsky.

Sobre ser refugiat

Durant quatre anys, la documentalista Dina Naser va retratar la vida al camp de refugiats de Zaatari, a Jordània, a través dels ulls de la Marwa, una nena que va fugir de Síria amb la seva família. El resultat és 'Tiny souls' (dg. 19 i ds. 25, Aribau). A 'What Walaa wants' (dg. 19 i ds. 25, Aribau), Christy Garland segueix la trajectòria de la Walaa, una adolescent criada en un camp de refugiats que decideix convertir-se en una de les poques dones policia de les forces de seguretat palestines.

Publicitat

La tria del director

Hem demanat a Joan Gonzàlez que ens recomani alguns títols de la programació d’enguany i la resposta és 'Chris the swiss' (dj. 23 i ds. 25, Aribau), un thriller animat dirigit per Anja Komel sobre el misteriós assassinat d’un periodista suís a Croàcia durant la guerra de Iugoslàvia; 'Pirotecnia' (ds. 18 i dg.19, CCCB), un treball de Federico Atehortúa al voltant de la violència i “sobre l’improbable sentit de les primeres imatges cinematogràfiques creades a Colòmbia”, i les masterclass del festival, entre les quals n’hi ha una amb Victor Kossakovsky i una altra de Joe Bini, que ha col·laborat amb Herzog durant vint anys.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat