Si Alain Resnais fos viu, se li acabarien els aplaudiments. Perquè 'Del revés' no té res a envejar a 'Toute la mémoire du monde'. Si una pel·lícula d’animació es planteja com representar la Cova del Pensament Abstracte, incloses les seves fases d’evolució cognitiva, sense renunciar a connectar amb el públic infantil, emborratxat de formes i colors, ni a fer-se entendre entre els pares més melancòlics, que tindran més d’una raó –en línia amb el que s’ha convertit en una marca registrada del cinema de la factoria Pixar: el principi d’'Up' i el final de 'Toy story 3'– per deixar anar la llagrimeta, se li ha de donar la benvinguda. L’objectiu de 'Del revés' no és gens menyspreable: dibuixar el procés de construcció de la identitat escoltant les emocions que li donen forma. La pel·lícula sembla 'El viaje de Chihiro' pensada per un psicòleg cartesià. La seva densitat conceptual –explicar el dolorós pas a l’adolescència d’una nena que ha d’aprendre que la Tristesa és tan útil com l’Alegria– està a punt de lligar-la de peus i mans, però, vista en una sala plena de nens, la seva capacitat per captivar la canalla és una contagiosa meravella. Després d’una etapa en què la Pixar semblava haver baixat el nivell a què ens tenia acostumats amb títols com 'Ratatouille' o 'Wall-E', Del revés revela que l’animació digital, sempre tan preocupada pel fotorealisme, pot explotar tota la seva creativitat posant en escena idees abstractes i emocions intangibles, sent alhora didàctica i commovedora.
Cada any m'obliguen a fer una d'aquestes llistes que semblen la pissarra d'un canòdrom en dia de llebrers. Mai no me'n lliuro! I cada any, coses de l'edat, em costa més tancar la caixa amb un resultat satisfactori. Sobretot, per tot el que deixo fora de la tria. M'agradaria fer menció especial a una projecció del 'Cavalho dinheiro' de Pedro Costa, sessió inaugural de l'última temporada de l'Xcèntric, que va tenir lloc al mes de gener al CCCB. M'agradaria deixar constància que aquest ha estat l'any d'una cinta de terror com 'Babadook', del brutal diari filmat del portuguès Joaquim Pinto '¿Y ahora? Recuérdame' i d'una bomba per al cinema espanyol com el 'Murieron por encima de sus posibilidades' de l'Isaki Lacuesta. En les files del 'blockbuster' hem vist les noves de 'Jurassic Park', 'James Bond', els desastrosos 'Ocho apellidos catalanes' i, rematant el cop, 'El despertar de la fuerza'. Tot i això, després de molt pensar-ho, de tot el que s'ha vist aquest 2015 a la cartellera a Barcelona em quedo amb aquests títols