7 motius per veure ‘Titane’ en pantalla gran

La pel·lícula s’acaba d’estrenar amb gran èxit a Cannes i San Sebastián i promet emocions fortes. Us ho expliquem!
Titane
Photograph: Altitude | 'Titane'
Time Out en col·laboració amb Caramel Films i YouPlanet Pictures
Publicitat

De vegades, hi ha pel·lícules que posen a tothom d’acord. Almenys, a l’hora de parlar d’elles. En els darrers temps, poques han suscitat més comentaris que ‘Titane’, segon llargmetratge de la directora francesa Julie Ducournau. Després de la seva exitosa estrena als festivals de Cannes (Palma d’Or inclosa) i San Sebastián, i poc abans d’aterrar al Festival de Sitges i d’estrenar-se a les pantalles de tot l’Estat, s’ha convertit en un dels grans fenòmens de la temporada. 

Original, transgresora, única, irresistible, brutal. Tots els adjectiu que llegiu sobre ‘Titane’ es queden curts davant l’experiència de gaudir-la en pantalla gran. Per això, us donem set motius, per tal que ho feu tan bon punt tingueu l’ocasió. 

1. Pel seu argument trencador

Hi ha trames que mereixen tota la nostra atenció. I per això, res com l’obscuritat d’una sala de cinema i posar els cinc sentits a ple rendiment. ‘Titane’ narra la història d’un jove amb la cara feta malbé i aspecte andrògin que apareix a l’aeroport. Diu anomenar-se Adrien Legrand, un nen que havia desaparegut feia 10 anys. El que sembla el final d’un llarg malson pel seu pare, Vincent, no és més que el principi d’un altre molt pitjor. Sembla un argument normal? Espereu a veure’l en pantalla gran.

2. Per la barreja de thriller i terror

Hi ha emocions que, per motius obvis, són molt més intenses quan es viuen davant d’una gran pantalla, amb un so poderós i (si us ve de gust) amb un bon bol de crispetes. I gèneres com el terror i el thriller són perfectes per fer-ho. ‘Titane’ us farà retorçar a la butaca com poques pel·lícules que hagueu vist darrerament o, pel contrari, que us agafeu a ella en els moments més frenètics.

3. Per Julia Ducournau

Si ‘Titane’ era una de les pel·lícules més esperades de l’any, és per alguna cosa. La seva directora, Julia Ducournau, ja va sacsejar l’any 2016 els fonaments del terror francès amb el seu anterior treball, ‘Crudo’. Un estudi esteticista sobre el canibalisme amb el que va trencar motlles. Ara porta la transgressió un pas més enllà. I així ho ha premiat Cannes en convertir-la en la primera directora en guanyar en solitari la Palma d’Or. Abans que ella va ser Jane Campion, qui guanyà el 1993 amb ‘El piano’ en un premi compartit amb Chen Kaige (‘Adiós mi concubina’).

4. Pels seus referents

El nom de David Cronenberg ha aparegut en totes i cada una de les crítiques de ‘Titane’. Sembla comprensible, donada l’escena de la protagonista mantenint sexe amb un cotxe que no trigarà en convertir-se en una icona, i que automàticament ens recorda a la salvatge ‘Crash’ del cineasta canadenc. Però hi ha molts referents a ‘Titane’, de clàssics com ‘Engendro mecánico’ (1977) a les pel·lícules de Claire Denis, un tòtem del cinema francès. Tots ells juguen un paper essencial a l’hora de convertir-la en una obra mestra.

5. Per la unanimitat de la crítica

És cert: les crítiques de cinema són tan subjectives com les de qualsevol altra forma d’art. Malgrat això, quan totes coincideixen en assenyalar ‘Titane’ com una obra mestra… per alguna cosa serà. De fet, ja hi ha qui la compara amb obres mestres com ‘Pulp Fiction’ o la gran trionfadora dels Oscar l’any 2020, la coreana ‘Paràsits’. Perdre-se-la no té perdó.

6. Per Agathe Rousselle

Si a una pel·lícula brillant se li afegeix una protagonista excel·lent, el resultat és senzillament únic. És el cas de ‘Titane’ i d’Agathe Rousselle, que fa un paper memorable (i gens fàcil) sota les ordres de Ducournau. I tot i que els més cinèfils ja la van descobrir al curtmetratge ‘5 vagues de l’avenir’, per a la majoria és tota una revelació. Se’n parlarà molt!

7. Per parar la mirada als debats socials del moment

‘Titane’ no és només una experiència cinematogràfica única. A més, posa sobre la taula alguns dels debats socials de més actualitat. Julie Ducournau porta a l’extrem tot el que té a veure amb l’imaginari ‘queer’ i la identitat de gènere. Feminitat, androginia, diversitat sexual. Temes que s’aborden sense prejudicis, però també sense límits ni tabús. De manera descarnada i salvatge.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat