La Candidata
Foto: Rasor FilmsLa Candidata
Foto: Rasor Films

7 pel·lis fetes per dones per celebrar el 8M

La constant renovació de la cartellera fa coincidir, pels volts del 8M, un grapat de pel·lícules dirigides per dones

Àlex Montoya
Publicitat

Potser és casualitat, potser les distribuidores s'ho han fet venir bé, però el cas és que pels volts del Dia de la Dona coincidiran a la cartellera un grapat de pel·lícules dirigides per dones. Hi trobem films d'acció i drames potents, relats sobre la maduresa i valentes denúncies al patriarcat. Cineastes d'aquí i d'allà, debutants i experimentades. Us destaquem set llargmetratges signats per dones que brillen, o brillaran en les properes setmanes, a la nostra cartellera.

NO T'HO PERDIS: els top 5 de la cartellera

  • Cine
  • Drama
  • 3 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out

Si diem que Haifaa Al-Mansour fou la primera dona de l'Aràbia Saudí que aconseguia dirigir una pel·lícula (l'any 2012, amb 'La bicicleta verde'), no cal afegir gaire més per valorar la potència de la seva veu, en un entorn que converteix les dones en heroïnes. En els darrers temps, les duríssimes condicions de vida que patien s'han relaxat una mica (des de fa un parell d'anys, poden conduir o anar al cinema), però hi ha moltíssima feina per fer i moltíssimes regles demencials per trencar. Al-Mansour diu que 'La candidata perfecta' obre finestres per airejar i, també, per crear una atmosfera necessària perquè arribin els canvis. El seu llargmetratge juga a la denúncia, però fuig de la gravetat, fent servir el sentit de l'humor i certa lleugeresa que no amaga una situació ben complicada. El film explica com una metgessa, farta de la deixadesa de l'ajuntament que no arregla l'accès impracticable al seu hospital, decideix presentar la seva candidatura a l'alcaldia. Una voluntat que, obviament, aixeca suspicàcies en una societat tan castradora per les dones. Al-Mansour ha tornat a casa per filmar 'La candidata perfecta', després de passar per la indústria anglosaxona amb 'Mary Shelley' i la producció de Netflix 'Desmelenada'.

  • Cine
  • Drama
  • 3 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out

Nord-americana de 39 anys, amb arrels gregues, afro-cubanes, jamaicanes i jueves, Melina Matsoukas ha fet carrera dirigint videoclips i episodis de sèries de televisió com 'Insecure' (la teniu a HBO) o 'Master of None' (Netflix). Ella signa alguns dels vídeos musicals més aplaudits de la darrera dècada: 'We Found Love', de Rihanna; 'Losing You', de Solange, o 'Formation', de Beyoncé, amb la que ha treballat durant més d'una dècada. Ara debuta al cinema amb 'Queen & Slim', un drama subgènere "amants criminals a la fuga", que segueix la peripècia d'una parella acusada de l'assassinat d'un policia. Un film amb un gran component de denúncia social i ressonàncies dels disturbis racials que ha viscut Estats Units als darrers anys. I amb una postura valenta, que denuncia el racisme a les institucions, que ens permet augurar que el futur de Melina Matsoukas és més que prometedor.

Publicitat
  • Cine
  • Drama

"De les pel·lícules que he fet, en aquesta m'hi identifico, també és la meva pròpia història", s'ha afartat de dir Gracia Querejeta durant la promoció del seu darrer treball, 'Invisibles', on posa damunt la taula aquesta invisibilització social que pateixen les dones que arriben a la cinquantena. Amb la complicitat de tres enormes actrius (Emma Suárez, Adriana Ozores i Nathalie Poza), la cineasta continua amb una carrera que, malgrat una certa irregularitat, la ha convertit en un referent per les dones que dirigeixen dins el cinema espanyol. Filla d'Elías Querejeta (un dels grans productors del segle passat, l'home darrera les carreres de Saura, Erice o León de Aranoa), Gracia Querejeta va debutar amb 'Una estación de paso' (1992), guanyadora del Premi Especial del Jurat al Festival de Valladolid. I amb films com 'El último viaje de Robert Rylands', 'Cuando vuelvas a mi lado', 'Héctor' o '15 años y un día', va continuar engreixant una carrera interessantíssima. Una veu imprescindible, malgrat els altibaixos, del cinema espanyol.

  • Cine
  • Animació
  • 4 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out
Las golondrinas de Kabul
Las golondrinas de Kabul

Una gaudeix d'una llarga trajectòria dins la indústria del cinema francès, com a directora ('L'homme de sa vie', la sèrie 'París etc') però també com a actriu. L'altra s'ha guanyat un nom dins l'animació europea després de presentar, amb molt d'èxit, els seus curtmetratges a festivals del prestigi d'Annecy. A 'Las golondrinas de Kabul', Zabou Breitman i Eléa Gobbé-Mévellec uneixen forces per oferir-nos una joia animada que toca qüestions preocupantment reals, com l’opressió patriarcal i el fonamentalisme religiós a l’Afganistan. Una obra d’emocions vives i imatges bellíssimes que convindria no deixar escapar.

Publicitat

El ritmo de la venganza

Guanyadora d'un Emmy per la seva feina filmant la sèrie 'El cuento de la criada' (la teniu a HBO), amb una enorme experiència com a directora de fotografia ('Frozen River', 'The Skeleton Twins'), i amb dos llargmetratges amb la seva signatura ('¿Estamos solos? i 'Dentro del dolor'), la nord-americana Reed Morano presenta ara un thriller d'acció amb Blake Lively com a cap de cartell. A 'El ritmo de la venganza', l'actriu es posa en la pell d'una dona amb ànsies de revenja en un film trepidant que també té en el seu repartiment a Jude Law. Morano continua alternat feines a la gran pantalla amb les sèries que tantes satisfaccions li han donat: ara mateix remata per Amazon 'The Power', adaptació de la novel·la de Naomi Alderman (editada a Espanya per Roca) que juga amb eines de la ciència-ficció i té com a protagonistes un grup de noies adolescents amb poders descontrolats.

Harriet. En busca de la libertad

La discreta carrera com a actriu de Kassi Lemmons (apareixia breument a 'El silenci dels anyells' o a 'Candyman') va donar un gir quan es va posar darrera d'una càmera. Amb la seva òpera prima, 'Eve's Bayou' (1997), va guanyar l'Independent Spirit Award, convertint-se en un referent per les dones directores del canvi de segle, però també en una veu potentíssima en una indústria que viu encara mil i un prejudicis racials. Dona i negra, Lemmons s'ha barallat per continuar una carrera on la reivindicació ha estat una constant. Després de 'Muerte de un ángel', 'Talk to me' o 'Black Nativity', ara estrena 'Harriet. En busca de la libertad', que explica la història real de l'abolicionista Harriet Tubman, que va ajudar a alliberar un gran nombre d'esclaus després d'haver aconseguit la llibertat ella mateixa a mitjans del segle XIX. Un film que va dur a les portes de l'Oscar a la seva protagonista, Cynthia Erivo. Netflix li ha produït el seu següent treball, 'Madam C.J. Walker. Una mujer hecha a sí misma', sobre una dona negra que es va fer milionària amb un imperi de productes pel cabell. Una minisèrie que arribarà a la plataforma el dia 20 de març.

Publicitat

Un amigo extraordinario

La californiana Marielle Heller va tenir un sonat debut dins el cinema indie: amb 'Diary of a teenage girl' (2015) va guanyar premis arreu del món, entre ells el Gran Premi del Jurat al Festival de Sundance. Una òpera prima tan interessant com el seu segon llargmetratge, '¿Podrás perdonarme algún día? (2018), que va portar l'actriu Melissa McCarthy a les portes de l'Oscar. Dues pel.lícules més que remarcables, i episodis de sèries magnífiques ('Transparent', 'Casual'), fan de Marielle Heller un talent a qui no perdre-li la pista. El 20 de març estrena 'Un amigo extraordinario', que protagonitzen Tom Hanks i Matthew Rhys i on retrata la figura de Fred Rogers, un dels homes més populars de la història de la televisió nord-americana. Creador del programa 'Mr. Rogers' Neighborhood', que va estar en antena més de 30 anys, el presentador fou un dels homes més estimats d'Amèrica per diverses generacions. La seva història d'amistat amb el periodista Lloyd Vogel centra la trama d'aquest amable film, potser el menys personal de l'encara breu trajectòria de Heller.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat