Si diem que Haifaa Al-Mansour fou la primera dona de l'Aràbia Saudí que aconseguia dirigir una pel·lícula (l'any 2012, amb 'La bicicleta verde'), no cal afegir gaire més per valorar la potència de la seva veu, en un entorn que converteix les dones en heroïnes. En els darrers temps, les duríssimes condicions de vida que patien s'han relaxat una mica (des de fa un parell d'anys, poden conduir o anar al cinema), però hi ha moltíssima feina per fer i moltíssimes regles demencials per trencar. Al-Mansour diu que 'La candidata perfecta' obre finestres per airejar i, també, per crear una atmosfera necessària perquè arribin els canvis. El seu llargmetratge juga a la denúncia, però fuig de la gravetat, fent servir el sentit de l'humor i certa lleugeresa que no amaga una situació ben complicada. El film explica com una metgessa, farta de la deixadesa de l'ajuntament que no arregla l'accès impracticable al seu hospital, decideix presentar la seva candidatura a l'alcaldia. Una voluntat que, obviament, aixeca suspicàcies en una societat tan castradora per les dones. Al-Mansour ha tornat a casa per filmar 'La candidata perfecta', després de passar per la indústria anglosaxona amb 'Mary Shelley' i la producció de Netflix 'Desmelenada'.
Potser és casualitat, potser les distribuidores s'ho han fet venir bé, però el cas és que pels volts del Dia de la Dona coincidiran a la cartellera un grapat de pel·lícules dirigides per dones. Hi trobem films d'acció i drames potents, relats sobre la maduresa i valentes denúncies al patriarcat. Cineastes d'aquí i d'allà, debutants i experimentades. Us destaquem set llargmetratges signats per dones que brillen, o brillaran en les properes setmanes, a la nostra cartellera.
NO T'HO PERDIS: els top 5 de la cartellera