Argument, coreografia i direcció: Antonio Gades i Carlos Saura
Revisió teatral i coreogràfica del mite i la tragèdia d'aquesta dona, en lluita constant per aconseguir la seva llibertat, segueix rebent, des de la seva estrena el 1984, el beneplàcit absolut de crítica i públic. S'hi va contraposar, per primera vegada en escena i en directe, l'extraordinària música de Bizet amb la força de la música del poble: el flamenc. 'Carmen' reflecteix doncs a la perfecció dues de les actituds vitals més característiques del propi Gades: la seva consciència de classe i el seu amor a la llibertat.
Com a la resta d'obres del coreògraf, la claredat en l'exposició de la història és el seu segell inconfusible. A més, la transició entre les escenes ens ofereix gestos de complicitat al cinema que tenen la signatura del cineasta coautor -Carlos Saura-, i ens ajuda a passar d'una emoció a una altra de manera vertiginosa però natural. Els esdeveniments se succeeixen sense que al final l'espectador estigui segur d'haver assistit a un assaig, o a una autèntica tragèdia.