1. La Veronal
Fa onze anys, quan va engegar La Veronal a València, Marcos Morau ja tenia clar que volia arribar a alguna banda. I ara mateix és dels coreògrafs més buscats d’Europa, amb encàrrecs de França, Suècia... No para. I no se n’amaga: “Estem obsessionats. I és una putada, això. Hi ha un punt en què t’impliques tant en les coses que no tens vida personal”. No és bonic, això?, li pregunto. Dubta: “Per a la persona que viu amb mi, no tant. Les ballarines, de tant en tant, necessiten anar a fer una birra i que no els expliqui res. I jo estic tota l’estona allà, amb les meves coses”.El seu últim espectacle, 'Vorònia', estrenat al Grec 2015, els ha confirmat en el seu paper de companyia emergent continental. Ell, Lorena Nogal i Pablo Gisbert són el moll de l'ós de la tropa.
En Marcos diu que és “barroc”, però jo li dic que és més aviat renaixentista. I li agrada. També li dic que són una companyia ‘estranya’, que expliquen històries. I això no li agrada tant: “Si nosaltres li treiéssim la roba a la dansa totalment i ens quedéssim només amb el moviment, veuries que no és gens narrativa, sinó profundament abstracta. El que passa és que el paisatge que habita la dansa és molt explícit, cosa que fa que l’espectador hi entri. Potser aquesta és una de les claus perquè la gent entengui la dansa”.