Són famosos pels seus dorayakis (els pastissets de soja confitada que es menja en Doraemon), però amb els més de vint-i-cinc anys que fa que Takashi Ochiai va instal·lar la seva pastisseria japonesa a Barcelona n'ha après a fer croissants i més pastisseria occidental.
Tòpic gegantí: els anys passen que dóna gust. Tan ràpidament, que un establiment d'aparença -i gust!- tan nou i lluent com la pastisseria Ochiai -primera i única pastisseria d'especialitats japoneses de Catalunya- acaba de complir trenta anys de vida. En plena forma, val a dir, ratificada pel premi al Millor Croissant d'Espanya, atorgat pel Gremi de Pastisseria de Barcelona.
Aquest és un bon pretext -amb el record a l'estómac de genialitats com el croissant farcit de plàtan farcit alhora de xocolata- per parlar amb Carme Martí i Takashi Ochiai, matrimoni propietari. I de fet, aventuro que no és estrany que Ochiai estigui allò que en deien à la page: ara triomfa la pastisseria sana, lleugera, un lloc d'on ells no s'han mogut d'ençà que van començar. "En les postres japoneses no hi ha cap matèria grassa animal, i això interessa molt a la gent avui en dia", diu Ochiai. "Tot prové de la naturalesa: vegetals, flors, fulles", afegeix Martí.
Ochiai i Martí es van conèixer en una classe d'anglès a Londres, on Ochiai exercia de pastisser. Martí treu èpica al fet de casar-se, en la Barcelona de fa 30 anys, amb un pastisser japonès i engegar un negoci de rebosteria nipona: "A Barcelona ja va arribar una parella amb un fill, un ofici i una família que ens va donar suport en tot", rememora Martí. "Però tot era molt dur," matisa Ochiai. "Bé, la vida és una feina dura, Takashi", talla la mestressa. Records matisats a banda, amb el pas dels anys, a la pastisseria van començar el 1983 amb "una nevera amb una plata petitona d'especialitats japoneses", diu Martí. Fins a disparar-se amb la popularització del manga ("la gent jove viatja al Japó, entren aquí, saben el que volen", diu Ochiai), quan ja ocupava el 80% del seu negoci. Ara, als 30 anys, la kastera (pa de pessic amb te verd), o el kinsuba (pasta azuki glaçada a la planxa) són el 50% de les vendes, equilibrades amb la pastisseria europea.
Sota el meu punt de vista, el més interessant del fenomen Ochiai és que quan hi passo per davant no penso primer en pastes japoneses, sinó en una pastisseria sense etiquetes, que destaca sobretot per uns croissants de sabors diversos i luxuriosos (l'esmentat de plàtan i xocolata, el de mango) o uns macarons excel·lents. "Tothom ens pregunta pel tema japonès, però hauràs notat que som una pastisseria normal i corrent, amb les pretensions de fer tortells i el que faci falta aquí", m'agraeix Martí. El secret de l'èxit, valora Ochiai, és que sempre han seguit la mateixa línia, aliena a modes. "Aquí no veuràs cap cupcake". D'acord, però com s'ho fa un pastisser japonès per fer el millor croissant de l'estat espanyol? "Doncs tenir el millor producte i la millor tècnica: sal i mantega de Normandia, farina de Catalunya. I practicar molt un i un altre cop", explica.
Els únics
És estrany, però, que amb tot el boom de la cultura japonesa estiguin sols en el panorama. "I esperem que per molts anys!", riu Martí. Després de trenta anys de negoci i matrimoni, sembla que tenen corda per a estona i es llancen floretes: "Jo només faig el 40% de la feina; la Carme és l'ànima de la botiga".
I tendeixo a donar-li la raó; sota el caràcter perfeccionista i nipó d'Ochiai percebo que mana el tarannà inevitablement femení i barceloní de les pastisseries de l'Eixample, aquell que sembla extingit i perdut en el temps, i que tant agraïm els qui pensem que bona educació, bona cuina i tracte proper són rabiosament moderns. Només un però: l'hereu Ochiai encara no ha definit la seva preferència per continuar amb el negoci patern. Medita-ho bé, jove Ochiai: els matins dominicals de l'Eixample Esquerre depenen de tu!