Palau de la Virreina
Palau de la Virreina | Palau de la Virreina

Virreina Centre de la Imatge

El Palau de la Virreina, un edifici exponent del Barroc, dedica dues plantes a exposicions temporals i a conferències que pretenen generar debat col·lectiu
  • Museus i institucions | Art i disseny
  • El Raval
Publicitat

Time Out diu

Aquest edifici emblemàtic de Les Rambles, considerat un dels millors exponents del barroc aplicat a l’arquitectura civil de Catalunya, actualment és la seu de l'àrea de cultura de l'Ajuntament i les cambres i el pati serveixen de marc a importants exposicions temporals. En l'interior també es poden veure de forma permanent els Gegants i l’Àliga de Barcelona i acull el Virreina Centre de la Imatge.

A finals del segle XVIII, Manuel Amat i Junyent, marquès de Castellbell que havia estat virrei del Perú, va tornar amb una gran fortuna. Per fer-ne ostentació es va fer construir aquest palau que barreja decoració barroca i rococó. Es va construir entre el 1772 i el 1778 i, després de la seva mort prematura, el va ocupar la seva vídua, motiu pel qual és conegut com a Palau de la Virreina.

Exposicions Centre de la Imatge La Virreina

L'espai compta amb dues plantes disponibles per a exposicions. Aquestes acostumen a durar entre 2-5 mesos aproximadament abans de ser canviades per una de nova. Actualment, a la planta 0 hi ha una exposició de Raisa Maudit que es diu 'Una ascensió en espiral. Mirar enrere des de la fi.', que en un moment d'esfondrament com l'actual realitza a la seva exposició un viatge temporal per intentar apoderar-se i compartir una altra història que comporti un altre futur o un altre present. A la planta 1 hi trobem 'Contes possibles' de Jeff Wall, que a partir de la seva pràctica del tableau o quadre fotogràfic juga amb la composició.  

Altres activitats

En aquest mateix espai es duen a terme altres activitats. Per una banda, tenim les visites guiades a les exposicions. Per altra banda, durant l'any també ofereixen seminaris i conferències que animen a generar espais per al debat col·lectiu, on tracten temes variats de societat com la intel·ligència artificial, la classe social, la solitud poblada i l'essencialisme cultural entre d'altres.

Entrades i horaris

L'espai és obert de dimarts a diumenge i festius d'11 a 20 h, i l'entrada és lliure i gratuïta, només és necessari fer reserva prèvia quan es tracta de grups de més de 10 persones. 

Detalls

Adreça
La Rambla, 99
El Raval
Barcelona
08001
Transport
Liceu (M: L3)
Horaris
De dt. a dg. i festius, de 12 a 20 h

Què hi ha ara mateix

SOTAVEU. Mar Arza

Del 16 de novembre de 2024 al 30 de març de 2025, La Virreina Centre de la Imatge acull 'SOTAVEU', la primera exposició antològica dedicada a l’obra de Mar Arza (Castelló de la Plana, 1976). La mostra reuneix set peces inèdites, creades especialment per a aquesta ocasió, juntament amb una selecció de treballs realitzats per l’artista entre 1997 i l’actualitat. L’obra de Mar Arza es caracteritza per una poètica subtil i poderosa que convida el públic a “llegir intensament”. A 'SOTAVEU', el llenguatge i les seves materialitats –tipografies, símbols i construcció d’imatges– tenen un paper central, revelant les fissures, silencis i resistències que articulen les nostres narratives. Podreu veure obres tan interessants com Animal de fondo, un calaix llarg ple de nombrosos arxivadors d’on sobresurten diverses etiquetes. En cadascuna s’hi llegeix una frase poètica, totes elles entrellaçant-se per formar una narració amb un sentit curiós: “com en una mera carícia/una mera suposició/il·luminava lleument”, entre altres. En aquesta exposició, Arza reflexiona sobre les representacions històriques del paper de les dones en l’art, desxifrant les corrents subterrànies de resistència i les insubordinacions que han teixit noves possibilitats en la memòria cultural. L’artista converteix la perplexitat en una eina de reflexió, entrellaçant les urgències del present amb les metàfores del quotidià. Els visitants podran explorar aquest univers conceptual i poètic a 'SOTAVEU', una exposició que...

I després de Le Corbusier? Michel Ragon

El Virreina Centre de la Imatge acull, del 8 de febrer a l’11 de maig de 2025, l’exposició I després de Le Corbusier? Michel Ragon, dedicada a les relacions entre Michel Ragon (Marsella, 1924 - Suresnes, 2020), un dels crítics d’art i arquitectura més influents de la segona meitat del segle XX, i el Grup Internacional d’Arquitectura Prospectiva (GIAP), fundat el 1965 a París per joves arquitectes com Yona Friedman, Paul Maymont, Ionel Schein, Nicolas Schöffer, Walter Jonas i Georges Patrix. Comissariada per Fernando Marzá i Neus Moyano, la mostra explora el pensament anarquista llibertari de Ragon, present tant en les seves investigacions sobre literatura proletària com en el seu interès per la ciutat com a motor de canvi social, seguint l’herència de Le Corbusier. Ragon i el GIAP van anticipar qüestions actuals com l’urbanisme participatiu, l’agricultura de proximitat i l’habitatge social. L’exposició es basa en el fons Ragon, dipositat als Archives de la Critique d’Art de la Universitat de Rennes.

Destructuras de poder. Regina Silvairo

L’exposició 'Destructures de Poder' de Regina Silveira, figura clau de l’art conceptual llatinoamericà, s’exhibeix al Palau de la Virreina del 16 de novembre de 2024 al 30 de març de 2025, sota la curadoria d’Isabella Lenzi. Silveira, pionera en l’experimentació amb tecnologies de reproducció tècnica, ha dedicat més de sis dècades a desmantellar sistemes convencionals de representació mitjançant aberracions visuals, anamorfosis i paradoxes que desafien la percepció i les normes establertes. La mostra inclou gran part de la seva producció durant la dictadura cívic-militar brasilera (1964-1985), un període de censura en què va desenvolupar la seva obra en circuits alternatius. Els seus projectes, carregats d’ironia i crítica conceptual, reflexionen sobre el passat, qüestionen les estructures de poder i proposen nous futurs. A través de jocs òptics i manipulació d’imatges, Silveira explora jerarquies simbòliques i fa una crida a desarticular-les, amb un enfocament que, des dels anys 70, va anticipar debats socials i ambientals, ampliant-se als anys 90 a tota Amèrica Llatina. L’exposició destaca l’evolució de les seves obres bidimensionals cap a intervencions arquitectòniques i urbanes que transformen l’experiència espacial. Inclou peces emblemàtiques, esbossos i maquetes, a més d’una instal·lació de realitat augmentada al pati del Palau, connectant la seva obra amb l’espai públic de les Rambles. Aquest enfocament reforça el seu compromís amb la democratització de l’art i la...
Publicitat
També t'agradarà
També t'agradarà