1. De 'Missa Rèquiem' a 'Requiem'
El gir de guió de Castellucci que aposta per "la celebració de la vida" en aquest acte fúnebre, no està tan allunyat de la perspectiva més sincera del compositor original del Rèquiem. En un moment, el músic del segle XVIII va confessar: “Com que la mort és el veritable objectiu de la nostra existència, he conegut tan bé aquest veritable i millor amic de la humanitat en els últims anys que la imatge de la mort ja no em fa por, sinó que és molt més tranquil·litzadora i consoladora”.
La Missa de Rèquiem de Mozart es va començar a composar el 1791, l'últim any de la seva vida, i està plena de bellesa, però també de misteri. D'entrada, va ser encarregada per un misteriós emissari, després identificat com el comte Franz von Walsegg, que volia atribuir-se la composició en memòria de la seva esposa difunta. També, al haver estat interrompuda per la mort del compositor, la partitura està plena d'interrogants: va plantejar la qüestió de la mort, una pregunta que va quedar levintant. De totes maneres, sí que hi trobem respostes, com l'expressió, a través d’aquest text de la litúrgia cristiana, de tots els estats d’ànim que es travessen al llarg de l'experiència humana: des de la por del Judici (Dies irae) a l’esperança de la clemència de Déu (Kyrie), de l’angoixa del patiment inútil (Recordare) a la certesa d’un més enllà ple de llum (Luceat eis).
El dramaturg italià Romeo Castellucci, que fa servir la música del Rèquiem, pren la vida com a punt de partida per connectar-la amb la mort requieniana en un acte festiu: un cicle permanent d'origen i final, de creixement i decadència, però també de renaixement gloriós.