Lorde: música de ball
Va començar preguntant al públic si estava ballant molt al Primavera Sound. “Perquè durant la pròxima hora i mitja sereu a casa meva –va continuar–. I a casa meva es balla”. Acompanyada de mitja dotzena de ballarins –així com d'un trio de percussió en directe, electrònica i sintetitzador–, Lorde va ballar. Però com fa Rihanna, una altra diva pop tallada per un patró diferent al de Madonna, Ella Yelich-O'Connor s'anava enganxant i desenganxant de la coreografia, lliurant-se a un ball 'freestyle', com el que faria a la discoteca. La projecció de naturalitat és un dels trets distintius de la neozelandesa, que va combinar un vestit d'estil negligé amb vambes; al novembre farà 22 anys. Però si la sensació de manca d'artifici que transmet pot ser-li clau per connectar amb el públic –al qual va baixar a saludar en el concert al Primavera–, no és cap dels motius que la fan artísticament rellevant, i ho és, i molt. Una mezzosoprano de timbre amb personalitat i molt expressiva, el millor de Lorde són les seves cançons, que, com bona part del pop d'avui dia, no compon ella sola –al debut 'Pure heroine' (2013) va treballar amb el productor Joel Little (Sam Smith, Imagine Dragons, Ellie Goulding), i a 'Melodrama' (2017), amb el 'golden boy' de la producció pop de moment, Jack Antonoff (Fun, St. Vincent, Taylor Swift)–. Però són les seves lletres el que la situa a anys llum dels èxits de les seves competidores, a 'Melodrama' relats nocturns, cínics, contemporanis, amb un sentit de l'humor àcid, que commouen no des del llagrimal sinó des de la boca de l'estómac. Lorde ha aconseguit reunir una impressionant col·lecció d'himnes ('Royals', 'Tennis court', 'Team', 'Sober', 'Homemade dynamite', 'Supercut', el 'Magnets' de Disclosure al qual posa veu, l'expansiu final amb 'Green light'...) en només dos àlbums i un EP, cosa que li permet fer un xou de 90 minuts a base de 'hits', sense a penes ferralla. Sí, a casa seva es balla: el núvol de pols que es va aixecar pel moviment del públic en va donar fe. –Marta Salicrú