Quins han estat els millors àlbums de música popular de l'any? Quins artistes han marcat el pop –entès en sentit ampli– del 2013? Quins concerts dels que s'han fet a Barcelona ens han emocionat i fet suar? Tanquem un any amb bones i males notícies musicals, després de donar la benvinguda, rebre de nou amb els braços oberts o acomiadar la gent que ens omple la vida de cançons. El podríem resumir així.
ELS RETORNS
Els retorns que han marcat el 2013 ja no han estat els de grups reformats per tocar en viu i passar per caixa, sinó els d'artistes en hibernació que han tornat amb grans discos. És el cas de David Bowie, a qui alguns ja enterraven i que va tornar per sorpresa amb 'The next day', i de Kevin Shields, que 22 anys després, ha acabat el tercer disc de My Bloody Valentine, 'm b v'. També acompanyats d'èpica, i de campanyes de màrqueting brillants a l'hora de generar expectació han estat els retorns, menys sonats però amb grans treballs i grans cançons, de Daft Punk i Arcade Fire, amb 'Random access memories' i 'Reflektor', dos homenatges al so disco, cadascuns a la seva manera. Prefab Sprout i The Pastels han competit pel títol del 'come back' més exquisit del pop britànic, i Kanye West i Arctic Monkeys han afegit valuoses peces en exitoses i celebrades carreres. I han aprovat les seves repectives revàlides, i amb nota, Janelle Monáe, James Blake, Eleanor Friedberger i Julia Holter.
ELS COMIATS
Pocs artistes han influït tant la música popular com Lou Reed, i la seva mort és d'aquelles que recordarem on érem quan ens en vam assabentar. La nostra escena també ha estat de dol. La mort sobtada de l'Uri Caballero va implicar la desaparició d'Els Surfing Sirles, amb el consol d'un gran disc pòstum, 'Música de consum'. I malgrat conservar els talents individuals dels seus membres, també hem plorat la dissolució d'Antònia Font, el grup més important del pop en català de les últimes dècades.
LES REVELACIONS
El temps ens dirà si són o no flors d'un dia, però les llistes de millors discos internacionals de l'any s'han omplert de nouvingudes. El pop perfecte de les germanes Haim, el post punk agressiu de les londinenques Savages, l'R&B minimalista de la neozelandesa Lorde i el synth pop de Lauren Mayberry, veu del trio escocès Chvrches. També ha vist la llum l'esperat debut de Disclosure, que més que descobrir-los els ha consolidat, tot i ser un primer disc.
LES REINVENCIONS
Reinventar-se no és exclusiu de Madonna, com hem pogut comprovar aquest any a casa nostra. Refree ha canviat la guitarra acústica per l'elèctrica a l'important 'Nova Creu Alta'; El Petit de Cal Eril ha canviat de banda a 'La figura del buit' i als magnífics directes amb què l'ha presentat; Guillamino s'ha passat al soul orgànic; i Anímic i The Pepper Pots s'han ajustat a canvis de formació amb canvis de so. Els nostres músics també s'han reagrupat: Maria Rodés, Ramón Rodríguez i Martí Sales en 'Convergència i Unió' i Joe le Crepúsculo i David Rodríguez com a Junco y Diamante.
ELS QUE HEM VIST
A Barcelona s'ha pogut gaudir en viu d'alguns dels millors discos d'aquest any i l'anterior. La col·laboració de David Byrne i St. Vincent, 'Love this giant' (2012), es va traduir en un dels directes més espectaculars del 2013, amb una banda de metalls i coreografies, però ha rivalitzat amb l'emocionant xou de Dexys al Primavera Sound, defensant el seu retorn 'One day I'm going to soar' (2012). El Sónar va celebrar 20 anys amb dos espectaculars concerts de Pet Shop Boys, presentant el ballable 'Electric' (2013); John Grant va posar la pell de gallina en la presentació de 'Pale green ghosts' (2013) i amb Franco Battiato vam fregar el deliri amb el concert a propòsit del nou àlbum, 'Ábrete Sésamo'. Però ningú no ens va fer suar tant com la maliana Rokia Traoré al Cruïlla, el sirià Omar Souleyman al Primavera i els tuaregs Bombino: el ball bufa amb vents del desert.