Els 60: Conillet de vellut
Retrat amb una Hasselblad de la BCN dels 60. D’Els Setze Jutges a la Gauche Divine
Cantaven Brassens i menjaven fetge d’un penjat que encara penjava. Feien proves d’ingrés als aspirants a formar-ne part a La Cova del Drac, el club que hi havia al soterrani del drugstore del número 30 del carrer de Tuset. S’oposaven al franquisme, feien cançó protesta que burlava la censura i van rescatar el català per a la música popular. Eren Els Setze Jutges i els seus veredictes s’expressaven a través de la Nova Cançó. Era el 1961 quan Josep Maria Espinàs es va empescar el nom amb Miquel Porter i Moix i Remei Margarit per formar el col·lectiu de cantants i músics que entre els seus setze membres va tenir Joan Manuel Serrat, Lluís Llach, Maria del Mar Bonet, Quico Pi de la Serra i Guillermina Motta, i del qual van quedar-ne fora, en suspendre el test, Pere Tàpias i Pau Riba, que aleshores fundaria una alternativa filoianqui a l’afrancesat col·lectiu, el Grup de Folk.
No van ser els magistrats de la Nova Cançó els qui Serrat immortalitzaria a 'Conillet de vellut', crònica d’un afer romàntic fallit amb una model i retrat
–amb una Nikon o una Hasselblad– de la Barcelona cool de mitjan anys 60, la de la Gauche Divine, els burgesos esquerranosos que de dia tenien èxit en les seves professions liberals i de nit ballaven a la discoteca Bocaccio, una cosa i una altra sovint sense allunyar-se gaire del carrer de Tuset, el Carnaby Street barceloní. Diuen, diuen, diuen que el tema està inspirat en l’aventura del noi del Poble-sec amb Susan Holmquist, Miss Dinamarca i Miss Nacions 1964, que amb el seu marit, el fotògraf Gianni Ruggiero (“el conill fora del niu m’enganyava amb qualsevol objectiu”), formava part d’aquella elit que el promotor Oriol Regàs, artífex de l’escena, va definir com un grup de gent que semblava “prendre’s seriosament la seva professió” malgrat enfrontar-se a la vida “amb cert sentit frívol”, i que eren d’esquerres tot i fer tot el possible per viure com “la gent de dretes”.
En menys de tres minuts, 'Conillet de vellut' –publicada a Serrat/4 (Edigsa, 1970), el seu quart àlbum en català i el retorn a aquesta llengua després de tres discos en castellà– ens situa en aquella Barcelona glamurosa en què un altre fotògraf, Leopoldo Pomés –l’heroi del protagonista de la cançó–, obria restaurants de disseny com el Flash Flash i Il Giardinetto. I ho fa millor que en 90 minuts la pel·lícula 'Tuset Street' (Jorge Grau i Luis Marquina, 1968), amb banda sonora d’Augusto Algueró: un Bocaccio soul que Los Gritos adaptarien al castellà.
Los Gritos es van formar a Torremolinos, però Barcelona també tenia la seva quota de grups beat, sorgits a l’ombra dels Beatles i de la 'British Invasion' de principis dels 60, que cantaven en castellà i la llibertat que defensaven era la de portar els cabells llargs. Uns van ser Los Sírex, que van fer de teloners del quintet de Liverpool en el seu únic concert a la capital catalana, el 1965, i que, a banda de voler escombrar les coses dolentes amb 'La escoba', van dedicar una cançó al San Carlos Club de Gran de Gràcia davant de Fontana –la parada a la qual The Free Fall Band cantarien 50 anys després–, sala de concerts des d’on es va difondre el credo de les guitarres elèctriques a la ciutat. Uns altres van ser Los Mustang, que triomfarien adaptant les cançons de Lennon i McCartney, i uns altres encara, Los Salvajes, que als qui van versionar va ser als Rolling Stones