La setena edició del Cruïlla ens porta un bon grapat de concerts amb un cartell eclèctic i ple de bons músics, tant de casa nostra com internacionals. La redacció de Time Out Barcelona para bé l'oïda als concerts més destacats i us explica com ho han viscut
Concerts de dissabte
Egon Soda + Robert Plant + Love of Lesbian
... Vam haver de marxar a veure el dinosaure Robert Plant a l'escenari Estrella Damm, un home de 67 anys i 19 discos a l'esquena (9 amb Led Zeppelin i 10 en solitari) i una cabellera que flipes. Poca emoció, tanmateix, fins als últims tres temes del xou, tots de Led Zeppelin, tot demostrant que cançons com 'Rock and roll' no passen de moda.
Però potser les estrelles de la nit d'ahir no eren ni Robert Plant, ni Alabama Shakes, ni James, sinó els Love of Lesbian. Davant meu, una noia que brandava un cartell que deia, clar i català: "Sou els caps de cartell". En un escenari Stunhub ple de gom a gom, la banda de Santi Balmes va desplegar bona part del seu últim àlbum, 'El poeta Halley', tot i que no va ser fins als clàssics de '1999', com 'Allí donde solíamos gritar' o '1999' que van aconseguir ficar-se la gent a la butxaca. En un púlpit, el mateix Ricky Falkner que ens demanava que ens quedéssim a veure Egon Soda, tocava la guitarra acústica, entregat a la causa. A baix, Balmes es treia la samarreta al nou i efectiu 'Incapacidad moral transitoria'. Van acabar el concert molt alts, amb 'Club de fans de John Boy' i 'Planeador', segurament un 'hit' que els sobreviurà. Un molt bon concert dels lesbians! –Andreu Gomila
Concerts de divendres
Esperanza Spalding + Bomba Estéreo + Cat Power + Adrià Puntí
És com si Esperanza Spalding, encarregada d'obrir l'escenari Time Out al Cruïlla 2016, tingués dues cares. D'una banda la del músic cerebral, que compon un jazz-funk intrincat, complex, i el presenta en una posada en escena amb elements actorals i coreografiats, amb el trio de coristes representant una mena de descoberta o d'experiment, el missatge hermètic de l'àlbum 'Emily's D+Evolution' (2016). De l'altra, la del músic que és pur instint, que es contorneja amb plaer de manera felina mentre lidera el trio de baix elèctric –el seu instrument–, guitarra i bateria, que fa que els tres coristes es barregin entre el públic per ballar. I és aquesta combinació, que apel·la tant a l'intel·lecte com a les entranyes, el que fa la seva proposta interessant.
Quin contrast amb Cat Power, sense material per estrenar des de 'Sun' (2012), i un discurs de versions que no es renova, la veu sense lluentor i aquella angoixa que evidencia sobre l'escenari, com si fos un animal engabiat, que fa patir.
A l'altra punta del recinte, un relaxat Adrià Puntí, alternant piano i guitarra, s'entestava a fer cantar un públic que no li responia la seva cançó d'autor rock ancorada als 70, defensada amb bona qualitat de so per una banda solvent.
Havien de passar hores perquè els colombians Bomba Estéreo transportessin l'esperit del carnaval de Barranquilla al Fòrum, amb una inquieta Li Saumet lluint un plomatge blanc de punta a punta de l'escenari Time Out a ritme de cúmbia electrònica i champeta, ritmes de ball caribenys actualitzats per al club, que van fer suar un públic entregat a un moviment desenfrenat. –Marta Salicrú
Crystal Fighters + Vetusta Morla
El concert de Vetusta Morla a l'escenari Stunhub va ser tota una altra cosa, pop espanyol de líder que ho dona tot i una banda que mira al terra, ben diferent a l'entrega de la banda londinenca al complet. No presentaven res de nou des de l'última vegada que van tocar al Cruïlla, on van posar de llarg 'La deriva'. El 'frontman', Juan Pedro "Pucho" Martín, va atrevir-se a parlar en català al públic i, segur, va desplegar tot el seu potencial de mobilització amb 'La mosca en la pared' o 'Copenahgue'. Un concert justet. –Andreu Gomila
Bunbury
Bunbury és un animal de directe. L'escenari és el seu hàbitat natural –de fet costa imaginar-se'l, per exemple, anant a comprar el pa– i sap com manejar el públic al seu gust fins a berenar-se'l d'una sola queixalada. Un públic, d'altra banda, que ja és presa fàcil per a ell, perquè se l'ha guanyat a pols durant trenta anys picant pedra, des del rock ibèric dels Héroes del Silencio fins a la seva reubicació com a 'crooner' inquiet que no fa fàstics a gariebé res. El cabaret, les fronteres, un corrido, un tango, una cançó de Jeanette... Tot pot acabar sonant rematadament Bunbury.
El concert del Fórum es va convertir en una celebració d'aquesta trajectòria: va encadenar un reguitzell d'èxits que van sonar contundents i emocionants, amb el públic esgargamellant-se a cada estrofa. De la primera època van retrunyir èpiques 'El camino del exceso', 'Mar adentro' i 'Maldito duende', mentre que de la seva dilatada carrera en solitari van resultar memorables 'Puta desgradecida', 'El extranjero', 'Infinto' i 'El hombre delgado que no flaqueará jamás'. 'Lady Blue' va poser el llacet final a un concert rodó. Bravo Bunbury. –María José Gómez
Discover Time Out original video