Pet Shop Boys
En les seves últimes gires, Neil Tennant i Chris Lowe ens havien acostumat a un model d'espectacle més semblant al de les dives pop, amb ballarins i posades en escena teatrals, que al d'una banda. Recordeu l'escenografia mutant a base de cubs blancs del Pandemonium Tour, que va passar pel Poble Espanyol el 2009 i pel Primavera Sound el 2010. O els minotaures ballant 'La consagració de la primavera' d'Stravinsky de l'Electric Tour, que vam veure al Sónar 2013, al festival Jardins de Pedralbes i al de Cap Roig. Però en la gira justificada –més que motivada– per la publicació de 'Super' (2016), el seu 13è àlbum, Pet Shop Boys, encapçalant el cartell de la segona jornada de Cruïlla, van recuperar un format més musical que escènic, acompanyant-se sobre l'escenari de tres músics, dos percussionistes i una teclista, que en alguns temes també s'encarregaven de cantar els cors.
Davant d'un fons amb espectaculars evolucions lumíniques, inclosos làsers i una representació digital gegant de l'efígie de Tennant, el duo de pop electrònic va presentar quatre cançons del nou àlbum, entre elles el senzill d'avançament 'The pop kids' –amb lletra nostàlgica sobre el seu passat com a fans de la música abans d'esdevenir ells mateixos estrelles–, que va sonar al principi i al final del xou. La resta del repertori va ser un viatge per les seves tres dècades de trajectòria, abundant, significativament, en el seu anterior àlbum, el celebrat 'Electric' (2013), prova que Pet Shop Boys no només viuen de rendes del passat. De fet, un dels moments més celebrats del concert va ser quan van interpretar la brillant 'Love is a bourgeois construct', una de les seves millors cançons en anys, que sorprenentment s'havia quedat fora en l'anterior 'tour'. I també van ser molt ben rebudes afegits relativament recents al seu catàleg com 'Vocal', 'Love etc.' o la nova 'Inner sanctum'.
Llàstima que el so no acabés d'acompanyar: a la veu de Neil Tennant li va faltar volum i força, i tot plegat va sonar un xic apagadot, potser pel nou format de directe amb banda, o potser per que el tècnic de so dels britànics no es va acabar d'entendre amb el 'flamboyant' escenari principal del Cruïlla. Però el to un pèl esmorteït no va ser suficient per fer ombra a un 'set' amb gemmes com 'It's a sin', 'Left to my own devices', 'Domino dancing' i 'Always on my mind'. Caldria un eclipsi total per apagar-les. –Luci T. Amarras