A 'Everyday is a miracle', una de les cançons d''American utopia' (2018), l'últim àlbum de David Byrne, l'exlíder de Talking Heads canta sobre la relativitat: el que per nosaltres, els humans, pot ser el cel, no ho és per un pollastre, que imagina un paradís de blat de moro i un Déu com un gall vell. Segurament una gallina no apreciaria el concert de Byrne al Cruïlla 2018 com a part de la gira de presentació d''American utopia'. Des del punt de vista humà, però, va ser un xou excepcional, el concert de l'any. I mira que tot just acabem de veure Beyoncé i Jay-Z oferint un espectacle extraordinari (quina sort que tenim). Però és que amb David Byrne cada concert és un miracle.
Les expectatives eren altes, molt altes. Els concerts de Byrne sempre van més enllà de l'excel·lència musical, amb coreografies i propostes escenogràfiques originals (s'havia vist a Barcelona en les seves actuacions el 2009 i el 2013), però aquest cop la seva visita venia precedida per comparacions amb l'aclamada gira de 'Speaking tongues', el 'tour' de Talking Heads que Jonathan Demme va immortalitzar a 'Stop making sense' (1984), un dels millors documentals musicals de la història. Però les comparacions en aquest cas no eren odioses, sino adequades. I si sembla que m'estic passant amb els superlatius, no en desconfieu: intenten respondre a la magnitud del concert del geni novaiorquès al Cruïlla.
En un escenari convertit en una caixa, tancada per cortines metàl·liques i sota una llum blanca, Byrne va sortir amb americana i pantalons de vestir gris perla, per dirigir-se al cervell que descansava a la taula del mig de l'escenari i cantar-li 'Here', una de les col·laboracions del productor electrònic Daniel Lopatin (Oneohtrix Point Never) al nou àlbum. Com a 'Stop making sense', però, a mesura que les cançons van anar requerint més músics, la dotzena de membres de la banda de Byrne va anar entrant a l'escenari, tots amb el mateix vestit masculí gris i tots en moviment constant, començant per la parella de coristes i ballarins, passant pel baix, la guitarra i els teclats, i acabant pels percussionistes, amb les diferents parts de la bateria penjades d'arnesos del seu cos.
En aquest 'perpetuum mobile' brillantment coreografiat, on sovint la vista fugia del suposat protagonista del xou captivat per la simpatia i la gràcia movent-se dels carismàtics i entregats membres de la banda, les més de quatre dècades de trajectòria de Byrne es va anar resumint, honorant àmpliament el catàleg de Talking Heads ('I Zimbra', 'This must be the place', 'Blind', 'Burning down the house', 'The great curve', 'Slippery people' i sobretot una 'Once in a lifetime' especialment magnífica) però també aturant-se en les seves col·laboracions amb St. Vincent ('I should watch TV'), Fatboy Slim ('Toe jam') i el duo house britànic X-Press 2 ('Lazy'), i en bona part d''American utopia', un disc no prou ben rebut per la critica (potser massa exigent donats els alts estàndards de l'obra de Byrne?) que en viu surt reivindicat.
La naturalesa combativa de l'àlbum –emmarcat dins del projecte 'Reasons to be cheerful' que busca 'motius per estar contents' en un clima sociopolític advers– es va manifestar en el discurs de Byrne que convidava a “votar cada cop que en tingueu ocasió”, un discurs que es repeteix en cada xou de la gira però que agafa una especial volada a Catalunya, i en la versió de 'Hell you talmbout' ('de què coi estàs parlant'), de Janelle Monáe, en què s'invoquen noms de persones afroamericanes mortes per violència racista. Però malgrat aquests drames humans, concerts com el de Byrne ens donen motius per estar contents. Molt contents. –Marta Salicrú