L’any 1992, coincidint amb els Jocs Olímpics de Barcelona, la rumba catalana va tornar a escoltar-se als carrers. La participació de Peret, Los Manolos i Los Amaya en la cerimònia de clausura va ensenyar al món la nostra música més autòctona, sentida i hedonista. Aquella famosa actuació coincidia amb un dels pitjors moments del gènere, lluny de la popularitat dels 70, quan noms com Chango, Rumba Tres, La Terremoto i el Chacho eren habituals a les sales de ball. Peret feia més d’una dècada que no treia cap disc nou, i l’escena rumbera encara plorava la mort del millor escriptor de cançons que ha passejat pels barris de Barcelona, el gran Gato Pérez, desaparegut el 1990.
La interpretació en directe de 'Gitana hechicera', retransmesa a escala planetària, va suposar una segona joventut de la rumba, a més de crear un grapat d’iconografia pop: la figura de Peret i el seu ventilador, el vestuari de Los Manolos i la recordada advertència de Constantino Romero: “Atletes, baixin de l’escenari”. Aquell seria l’estiu de recuperar el 'Borriquito', de ballar les versions d’'Amigos para siempre' i 'All my loving' i que molta gent descobrís que “la Rumba neix al carrer, filla de Cuba i d’un gitanet”, com deia el Gato en un dels seus èxits.
Desgraciadament, el suflé va desinflar-se progressivament (tot i que els Ai Ai Ai, Sabor de Gràcia i Los Manolos van aguantar el tipus durant els 90), però el record dels 25 anys dels Jocs l’ha tornat al focus mediàtic, no només per l’èxit de bandes que incorporen elements de la rumba a les seves cançons (Txarango, La Pegatina).
Los Manolos estan de tornada amb nou disc de grans èxits, 'Manolos, suban al escenario', i gira de concerts amb la seva formació original. A més, el festival Grec ha programat l’espectacle Rumberos pugin a l’escenari el 25 de juliol, on participaran Sabor de Gràcia, Chacho, Maruja Garrido, Rumba Tres, Peret Reyes i Los Amaya, entre d’altres. Hi sonaran, esclar, els clàssics del gènere. La rumba reviu aquest estiu, esperem que sigui per quedar-se definitivament.