Va haver-hi una època, quan va arrencar el 2006, en què el Primavera Club, l'edició de tardor del Primavera Sound, apostava pels grans caps de cartell, però la filosofia del festival ha canviat en els últims anys. Ara el Primavera es guarda els asos (com Sufjan Stevens, Beach House o Kurt Vile) per programar-los en gires independents, mentre que al Primavera Club aposta per descobrir artistes.
Si no coneixeu la majoria dels artistes, tranquils: es tracta d'això, de conèixer-los abans que esdevinguin un dels 'hypes' de la temporada (hi ha algunes propostes del cartell que tenen tots els números per ser-ho), de veure'ls abans que tothom els declari el seu nou grup favorit. Oi que us refieu del criteri del Primavera al Fòrum? Doncs no teniu motius per no fer-ho amb el Primavera Club, que se celebra del divendres 23 al diumenge 25 entre el Paral·lel, a la Sala Apolo i La [2], i la Rambla, al Teatre Principal i al Teatro Latino.
A més, el preu de l'abonament, 25 euros (15 euros l'entrada de dia), és una ganga: si tenim en compte que hi ha uns 50 grups, el concert us surt a 0,50 euros. Aquesta és la nostra tria de grups que no us hauríeu de perdre:
“L’energia que l’Anna –membre de la prestigiosa companyia de dansa La Veronal– projecta sobre l’escenari modula la nostra improvisació i a la inversa. Sempre ens hem vist com un bloc, compartint el discurs, i no en aquesta situació en què una part acompanya l’altra. L’Andreu i jo no som simplement acompanyants de l’Anna, i hi ha moments en què és ella qui ens demana més o menys intensitat, com podem fer també els músics”. Però a més del llenguatge no verbal amb què els improvisadors musicals es comuniquen tradicionalment, Hierro balla amb un sensor que transforma el seu moviment en so.
Ensemble Topogràfic van publicar el seu LP de debut homònim aquest any, un format d’àudio que no recull el moviment i que per aquest motiu al principi havien descartat. “Vam estar més d’un any negant aquesta opció, ens semblava incoherent plantejar un CD on l’Anna estava present només de manera puntual”. Va ser Ramon Rodríguez que els va convèncer “que la part musical tenia prou força per si sola” i va publicar l’àlbum al seu segell Cydonia. Però és en directe, com els veurem al Primavera Club, que el projecte es manifesta amb tota la plenitud.
Ho diu alt i clar, en un disc ballable (“Volia passar-m’ho bé en directe i que les cançons em donessin energia”) a mig camí entre el pop electrònic i l’R&B, en què els mots són tan importants com els beats: “Les lletres són molt importants en aquest disc. Era una prioritat que cada paraula se sentís”. Va marxar de Nova York per treballar en el disc aïllada –al cul del món, al Mèxic rural–, i el resultat va ser un disc de contingut personal en què Rodriguez fa bugada emocional. “Quan estava sola, sense ningú amb qui parlar ni influències externes, sense internet, sense concerts, l’única cosa sobre el que volia escriure era la meva vida”.
Però a banda d’aprendre coses sobre ella com a persona, també va aprendre a ser músic. “He après a fer un disc, a produir millor –afirma–. Em vaig passar hores i hores produint i creant bases i sons. Vaig aprendre a concentrar-me en les cançons. Vaig aprendre a dir el que de veritat volia dir amb les cançons”. Amb 'Me', Empress Of s’estrena en moltes coses: primer LP, primera gira nord-americana en solitari i primera gira europea. Al Primavera Club tocarà en format de trio, acompanyada de sintetitzador i bateria. I d’ella mateixa.
Discover Time Out original video