Sergio Albert
Sergio Albert

Primavera Sound 2019: els 10 concerts imprescindibles del dissabte

Les actuacions que no et pots perdre en l'última jornada del festival al Fòrum

Borja Duñó
Publicitat

L'últim esforç, que això s'acaba! Tot i que el diumenge encara hi ha concerts en el marc de la programació paral·lela del festival –apunteu els de Filthy Friends, el súper grup de Peter Buck de R.E.M. i Corin Tucker de Sleater-Kinney, o Christina Rosenvinge, que són gratis–, el Primavera Sound 2019 tanca la paradeta al Fòrum el dissabte amb una jornada que es prolongarà de les 14 h fins a les 6 h del dia següent. En aquesta jornada podreu gaudir de concerts com els de Solange, J Balvin, Rosalía, Jarvis Cocker, Neneh Cherry, Lizzo, Kali Uchis, Primal Scream, Stereolab... Inabastable. 

És precisament per això, perquè no us perdeu entre aquesta extensa programació, que us hem preparat una selecció dels nostres concerts favorits per a cadascun dels dies de pagament al Fòrum: dijous 30 i divendres 31 de maig, i dissabte 1 de juny. Aquesta és la nostra tria dels artistes imprescindibles de la jornada de dissabte. Gaudiu-ne!

NO T'HO PERDIS:  Primavera Sound 2019: la guia completa

1. Solange

Escenari Seat. 23 h
Ens va deixar bocabadats al Primavera Sound 2017 i des d'aquell concert que ja no la veiem com la germana petita de Beyoncé, sinó com una de les grans de la música del segle XXI. Amb 'A seat at the table' (2016) va encetar el seu camí més personal i a 'When I get home' (2019) eleva l'aposta. Solange sap com crear a partir de les arrels però a la vegada fer que la seva música soni nova. És experimental sense renunciar a la melodia, és orgànica i és electrònica, és sensual i a la vegada elusiva. Mai resulta òbvia i les noves cançons estan plenes de plecs, de sorpreses. No sabrem com serà el dispositiu visual i coreogràfic, però segur que estarà cuidat al detall. Relaxeu-vos i deixeu-vos acariciar amb els seus mitjos temps vaporosos.

2. J Balvin

Escenari Pull&Bear. 00.05 h
És un moment dolç per al reggaeton i J Balvin és qui més ha fet per acostar el gènere al gran públic. El seu disc 'Vibras' (2018) va representar la porta d'entrada de la música urbana llatina als cercles indies i alternatius, un primer pas per vèncer les fortes reticències socials, de vegades fonamentades en prejudicis. A més, les seves col·laboracions amb artistes com Cardi B, Anitta o Rosalía l'han fet omnipresent. Fins i tot va ser al famós concert de Coachella de Beyoncé (l'han esborrat de 'Homecoming', el documental, però no del disc). Menció especial per 'I like it', el mega hit de Cardi B, que malauradament va caure del cartell del Primavera Sound 2019. Serà divertit veure la parròquia indie movent-se al ritme de 'Mi gente'.

Publicitat

3. Rosalía

Escenari Pull&Bear. 21.55 h
Que sigui de Sant Esteve Sesrovires no la fa menys cap de cartell. El camí que ha encetat Rosalía amb 'El mal querer' (2018) és inèdit al nostre país i encara es fa difícil poder albirar els seus límits. Venia del flamenc heterogeni de 'Los Ángeles' (2017), sabíem que tenia 'duende' i també teníem constància de la seva versió urbana gràcies a les col·laboracions amb C. Tangana, però el que ha fet al seu últim treball juntament amb El Guincho és estratosfèric. Va fer l'espectacle d'aquest disc al Sónar de l'any passat, però encara faltaven mesos perquè sortís 'El mal querer'. La seva actuació al Primavera Sound 2019 ve a ser la seva posada de llarg d'un projecte que ha esdevingut un gènere en ell mateix. Flamenc? R&B? Música urbana? No, Rosalía.

4. Lizzo

Escenari Lotus. 22.35 h
Enguany, la llista de cantants que es podrien englobar dins de l'etiqueta R&B o soul contemporani és espectacular. D'Erykah Badu a Solange, gairebé no queda cap subgènere per cobrir, però no deixeu passar una joia que queda una mica amagada entre tant de nom conegut. Lizzo no és tan famosa, però tothom que la coneix sap que no s'ha de perdre el seu concert. Acaba de publicar el seu tercer treball 'Cuz I love you' (2019) –havia debutat el 2013 amb 'Lizzobangers'– i s'ha deixat veure amb Janelle Monáe a Coachella. Amb un 'groove' invencible, 'hits' instantanis del calibre de 'Juice' i un carisma desbordant, la de Detroit promet proporcionar grans dosis de felicitat. El missatge? Estimeu-vos tal com sou!

Publicitat

5. Neneh Cherry

Escenari Pitchfork. 23 h
Ja fa trenta anys del seu debut, 'Raw like sushi' (1989), però ha dosificat les seves incursions discogràfiques amb comptagotes: cinc àlbums en solitari en tres dècades, l'últim dels quals, 'Broken politics', és del 2018. Malgrat haver gaudit d'algun èxit tan sonat com 'Woman', Neneh Cherry no s'ha deixat domesticar per la indústria i ha coquetejat, sempre a la seva manera, amb el pop, el hip-hop, l'electrònica, el free jazz... i durant una època va estar relacionada amb el trip-hop. Figura esquiva però magnètica en totes les seves encarnacions, la d'Estocolm sembla haver heretat més que el cognom del seu padrastre, el trompetista de jazz Don Cherry: l'experimentació i la llibertat artística han guiat una carrera que s'escapa a qualsevol intent de classificació fàcil.

6. Primal Scream

Escenari Primavera. 00.15 h
Quan el 1994 van publicar 'Give out but don't give up', molts els van crucificar. Venien d'assolir una fita en la fusió del rock amb la música house, el monumental 'Screamadelica' (1991) i a molts els va semblar que un treball de 'southern rock' a l'estil Lynyrd Skynyrd era una traïció en tota regla, però si us hi fixeu, hi ha un pòsit de gòspel que enllaça els dos àlbums. És només una de les moltes cares que han mostrat els de Bobby Gillespie al llarg de la seva trajectòria i ara la reivindiquen amb 'Give out but don't give up: The original Memphis recordings' (2018), on rescaten les gravacions originals que no es van acabar incloent al disc amb la Muscle Shoals Rhythm Section. Però més rockers o més electrònics, els directes dels de Glasgow sempre són una festa.

Publicitat

7. Stereolab

Escenari Ray-Ban. 1.30 h
El grup de Tim Gane i Laetitia Sadier va abandonar la seva activitat l'any 2009 i, ara, una dècada més tard, torna a enfilar-se als escenaris. El del Primavera Sound serà un dels primers concerts d'aquest 'comeback', de manera que la cita es preveu sonada. De moment, en comptes de publicar material nou, el que han fet és començar a reeditar gravacions primerenques amb les quals reivindicar la seva particular visió d'un pop ballable i modern d'escola d'art, amb referents que beuen tant del muzak com del krautrock. Un pop que pot ser a la vegada experimental i melòdic, francòfon i anglosaxó, una mena de Nouvelle Vague de l'indie dels 90 que cal reivindicar, no des de la nostàlgia, sinó des de la certesa que, en ple 2019, manté intacta la seva vigència.

8. The Mystery of the Bulgarian Voices featuring Lisa Gerrard

Auditori Rockdelux. 19 h
La història del Misteri de les Veus Búlgares comença amb l'etnomusicòleg i productor suís Marcel Cellier, que l'any 1975 va publicar una recopilació de músiques del Cor Femení de la Ràdio i la Televisió de Bulgària. Algunes gravacions les havia fet ell i altres eren dels arxius de Ràdio Sofia. Ell va ser qui va començar a donar a conèixer aquestes veus tradicionals que anys més tard Peter Murphy va ensenyar a Ivo Watts-Russell, responsable del segell 4AD, que va reeditar el disc i va donar-lo a conèixer a un públic molt més ampli. Ara, el cor presenta 'BooCheeMish' (2018), sota la direcció de Dora Hristova i amb la veu convidada de Lisa Gerrard de Dead Can Dance. Un autèntic luxe per gaudir còmodament a l'Auditori del Fòrum.

Publicitat

9. Jarvis Cocker

Escenari Ray-Ban. 22.55 h
Pulp –que van actuar al Primavera Sound al 2011– han estat pràcticament desapareguts els últims anys. L'últim treball dels de Sheffield, 'We love life', és del 2001, però Jarvis Cocker continua sent un personatge que tenim molt present. El seu últim treball és 'Room 29' (2017), el disc de piano i veu que va fer amb Chilly Gonzales. El mateix any, va tornar al festival costat de Steve Mackey amb el projecte immersiu 'Dancefloor meditations' i ara torna, també, amb un cert misteri al voltant del que se suposa que farà. La versió oficial és que presentarà 'JARV IS...', que ell defineix com un 'work in progress'. Alguna pista? De moment, aquest 2019 ha publicat un senzill titulat 'Must I evolve?' Ha d'evolucionar Jarvis Cocker? Ho veurem dissabte 1 de juny al Fòrum.

10. Cariño

Escenari Adidas Originals. 17 h
Ja sabem que dissabte és l'últim dia fort del festival i que el cansament es comença a notar però de vegades val molt la pena arribar d'hora per gaudir dels concerts de primera hora de la tarda, que corren el risc de passar desapercebuts. Si encara no les coneixeu, doneu una oportunitat a les Cariño, trio madrileny que grava amb Elefant Records i reivindica allò que als 90 s'anomenava 'tontitop' i que amb el boom de les músiques urbanes sembla haver desaparegut del mapa. Amb ritmes alegres, melodies infeccioses i lletres esmolades que disparen a tort i a dret, Paola Rivero, Alicia Ros i Maria Talaverano us faran encarar la llarga jornada amb ganes i un optimisme a prova de bales. La seva carta de presentació? 'Movidas' (2018).

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat