Tota la música de (Contra) Natura, l’atrevida nova temporada de L’Auditori

La programació de la temporada 2024-2025 centra la seva atenció en la relació íntima i hostil entre la música i la natura, i n'amplia els límits més enllà de la música clàssica i d'avantguarda
L'Auditori
L'Auditori
Time Out en col·laboració amb L'Auditori
Publicitat

El compositor John Cage deia que tot el que fem és música: estem creant quelcom nou des del so quan parlem, quan ens movem, quan ens relacionem amb l'exterior i, sobretot, quan escoltem, ja que la música passa tot el temps a qualsevol realitat. Un dels temes més recurrents en la música des de l'antiguitat fins avui és la naturalesa: aquesta ha estat una via artística valuosa per comprendre, controlar i admirar les meravelles del món visible –cosa que resulta evident, per exemple, en moltes obres del renaixement, el romanticisme i el període impressionista francès, però fins i tot actualment, amb tants compositors fascinats pels secrets de la física–, i aquest fil conductor ens podria permetre articular una història lògica de tota la música creada. També ens ho permetria el seu revers: tota aquella música que té com a tema fitar la natura, celebrar el progrés, la tècnica i la ciència, que és una manera de controlar els esdeveniments del món. I aquest és un tema ideal per a una sala de concerts amb un programa sòlid, que és el que proposa L’Auditori per a la temporada 2024-2025.

Si l'any passat la programació girava al voltant de la idea de 'poder o revolta' –la música al servei i en contra del poder–, aquest any es manté el concepte, però amb una força superior i parcialment controlable, que és la de la naturalesa. L'espot d'aquesta temporada recull la idea amb molta imaginació i elegància i us convidem a veure'l aquí. En resum, moltes de les obres que conformen l'oferta de L'Auditori observen la naturalesa en el seu estat més virginal, o celebren la tasca titànica humana per dominar-la. I tot plegat, com cada any, de la mà de l'OBC –i el seu director titular, Ludovic Morlot–, la Banda Municipal de Barcelona, una impressionant llista de directors i solistes convidats, i programacions paral·leles de cambra, música antiga i contemporània. A continuació us detallarem el millor de L'Auditori per als propers mesos en una sèrie de llistes temàtiques on destacarem els concerts més importants, així com les opcions que teniu per abonar-vos i treure el màxim partit a la important tasca formativa d'aquesta institució fonamental del teixit cultural de Barcelona.

Els hits de l'OBC

1. Concert inaugural amb Ravel

Al primer programa de la temporada, l'OBC ens ha de demostrar quant ha progressat des que Ludovic Morlot està al capdavant com a director musical –aquest serà el seu tercer any–, sobretot perquè abordarà un dels compositors més destacats del cicle actual, Maurice Ravel, del qual s'està gravant tota la seva obra per a orquestra. Aquesta vegada seran les dues suites del ballet Daphnis et Chloé. La inauguració també comptarà amb la vibrant Rhapsody in Blue de George Gerswhin i una selecció de cançons de Frederic Mompou, orquestrades per Antoni Ros Marbà i Albert Guinovart, i cantades per la soprano Núria Rial.

- dv. 4 doctubre, ds. 5 doctubre i dg. 6 doctubre, 19 i 11 h. A partir de 20 €

2. Els germans Capuçon, per partida doble

Gautier i Renaud Capuçon són els germans més famosos de la música clàssica a França. Acostumen a tocar junts –Gautier és un virtuós del violí, i Renaud del violoncel– i el seu repertori és aclaparadorament extens, des de la música barroca fins a l'actual. A la programació de L'Auditori actuaran per separat: Gautier a l'octubre, interpretant la Sonata per a violí de Ravel i la Romanza per a violí i orquestra de Beethoven –el programa inclou també dues simfonies del segle XVIII, la 13ª de Haydn i la 41ª de Mozart, la coneguda com a Júpiter–, i Renaud al desembre. En el seu cas, la seva obra serà el Concert per a violoncel de Schumann, i el programa es completa amb una estrena de José Río-Parera (Simfonia efímera) i la Sisena simfonia de Beethoven, la Pastoral.

- dv. 11 doctubre i ds. 12 doctubre, 19 h. A partir de 25 €

- dv. 20 de desembre i dg. 22 de desembre, 19 i 11 h. A partir de 20 €

3. Mahler i el violí de Zimmermann

Frank Peter Zimmermann és un dels virtuosos més destacats que passaran per L’Auditori, i en aquest programa de tardor interpretarà la part solista d’un dels concerts per a violí més detallistes del repertori romàntic, el de Robert Schumann. Tot seguit, l'OBC abordarà un dels plats forts de la programació simfònica d'aquesta temporada, l'exigent Primera simfonia de Gustava Mahler, coneguda com a Tità, una de les obres més grans del tardo-romanticisme germànic.

- ds. 30 de novembre i dg. 1 de desembre, 19 i 11 h. A partir de 20 €

4. Fantasia escandinava amb Jan Lisiecki

El programa en què el jove pianista canadenc Jan Lisiecki serà el protagonista té un enorme sabor escandinau: d'una banda, ell serà el solista a l'apoteòsic i difícil Concert per a piano del compositor romàntic noruec Edvard Grieg. Tot seguit, l'OBC interpretarà, sota la direcció del mestre Vasily Petrenko, una obra poc usual però de gran encant com és Die Seejungfrau (La sireneta), un poema simfònic del compositor de principis del segle XX Alexander von Zemlinski, i inspirat en el conte de Hans Christian Andersen.

- dv. 13 de desembre i ds. 14 de desembre, 19 h.. A partir de 25 €

5. Ordre i cosmos amb Leif Ove Andsnes

El pianista noruec Leif Ove Andsnes tindrà un repte important al seu programa: passar del classicisme al romanticisme tardà en un tres i no res, ja que començarà amb el Concert número 11 de Haydn, i després passarà a les Variacions simfòniques de César Franck, obra originalment escrita per a orgue que té un diàleg endimoniat amb l'orquestra. Aquest concert es completa amb una de les peces orquestrals del segle XX, la suite Els planetes de Gustav Holst, una exploració musical del sistema solar.

- dv. 30 de maig i ds. 31 de maig, 19 h. A partir de 25 €

6. Sílvia Pérez-Creu a la vora del mar A

quest programa està centrat especialment en la música catalana i, sobretot, en contrast amb l'impressionisme francès: el concert s'obrirà amb les Tres danses espanyoles d'Enric Granados, a l'arranjament orquestral de Joan Lamote de Grignon, i es tancarà amb el contrast entre dos poemes simfònics: La mer, de Claude Debussy, i Les illes Medes, de Juli Garreta. Entremig, una obra de nova composició de Feliu Gasull, encara sense títol i encarregada especialment per L’Auditori, per a orquestra i veu, en què el paper solista vocal ho interpretarà la polifacètica cantant Sílvia Pérez-Cruz.

- dv. 28 de març i ds. 29 de març, 19 h. A partir de 25 €

7. Dream Requiem: una estrena de Rufus Wainwright

Una altra de les obres d´estrena importants d´aquesta temporada serà el Dream Requiem de Rufus Wainwright, una de les figures que amb més èxit ha traspassat al segle XXI els límits entre la música pop i la contemporània. Wainwright prové de la tradició del cantautor rock, però ha treballat amb èxit en el marc de l'òpera i ara també en el de la música religiosa. Aquest Dream Requiem tindrà una part solista principal que cantarà la soprano Anna Prohaska, que estarà acompanyada per l'Orfeó Català, i es representarà al Palau de la Música.

- ds. 25 de gener, 20 h.. Entre 18 i 68 €

8. Lozakovich i Ravel al tancament

Si la programació començava amb Ravel, la temporada de L’Auditori conclou de la mateixa manera, amb peces com l’òpera breu L’heure espagnole i una orquestració moderna de Sites auriculaires. El plat fort d'aquest darrer concert de l'any, però, serà la interpretació d'una altra peça de Ravel, Tzigane, i del Poème d'Ernest Chausson, a càrrec d'un jove virtuós del violí, Daniel Lozakovich, que abordarà dos grans reptes: tocar de manera tan espectacular com a sensible.

- dv. 13 de juny i ds. 14 de juny, 19 h. A partir de 25 €

9. Delícies simfòniques sense descans

En punts anteriors han aparegut algunes de les grans simfonies històriques que s’interpretaran aquesta temporada: la Pastoral de Beethoven, la Tità de Mahler, la Júpiter de Mozart… Però no seran les úniques. El repertori simfònic, especialment el del segle XIX, sempre és el cor del treball de l'OBC, i aquesta temporada s'abordaran diverses obres més grans del repertori, sobretot de l'austro-germànic i el rus: la simfonia Alpina de Richard Strauss sonarà els dies 7 i 9 de març, hi haurà dues ‘Primeres’ significatives –la de Brahms (19 i 20 d'octubre) i la de Txaikovski (14 i 15 de febrer)–, i dins de l'oferta russa també val la pena remarcar la programació del somiador ballet Shéhérezade, de Nicolai Rimski-Korsakov (16 i 18 de maig).

10. Tast d’Orquestra: un pla ideal per iniciar-se

Si esteu fent els vostres primers passos al món de la música de concert –ja sigui perquè l'afició s'ha despertat tardanament, o per joventut– i us aclapara tanta oferta, L'Auditori té una proposta especial per als que vulguin gaudir de la música de la temporada, però fer-ho a poc a poc i a un preu mòdic. Per segon any consecutiu es programarà el cicle Tast d’Orquestra, que consisteix en una sessió composta per la interpretació d’una obra fonamental del repertori i una introducció dramatitzada per la companyia de teatre Indi Gest de Jordi Oriol, que posa en context cada obra. Les peces seleccionades són la Sisena simfonia (Pastoral) de Beethoven, el ballet El mandarí meravellós de Béla Bartok (amb escenografia de titelles), la Simfonia Alpina de Richard Strauss, els Quadres d'una exposició de Mussorgski i el ballet Shéhérezade de Rimski-Korsakov . Les sessions duren entre 30 i 50 minuts i tenen un preu únic de 25 euros.

Pastoral, ds. 21 de desembre, 19 h.

El mandarí meravellós, ds. 1 de febrer, 19 h.

Simfonia alpina, ds. 8 de març, 19 h.

Quadres d´una exposició, ds. 5 d'abril, 19h.

Shéhérezade, ds. 17 de maig, 19 h.

El millor de la Banda Municipal de Barcelona

11. Tocata i fuga: de Bach al saxo

La Banda Municipal de Barcelona és una institució centenària, actualment dirigida per José R. Pascual-Vilaplana, que complementa de manera fantàstica la proposta musical de l’OBC amb programes originals que connecten el passat amb l’actualitat i que descobreixen música diferent. En una de les primeres dates de la temporada, la proposta combina la famosa Tocata i fuga en Re menor de Johann Sebastian Bach (tocada a l'orgue), la Simfonia nº4 de David Maslanka, del 1993, dirigida per Mallory Thompson, i un concert modern per a saxo soprano, el de William Bolcom (2015), que interpretarà la solista Taimur Sullivan.

- dg. 27 d'octubre, 11 h. Entre 12-16 €

12. Un centenari de Kurt Weill i Ottorino Respighi

El violinista Vlad Stanculeasa serà el protagonista del concert que commemorarà el centenari de l'estrena de dues obres importants del segle XX: en el seu cas, serà el solista del Concert per a violí i orquestra de Kurt Weill, una de les obres més importants que va escriure durant els seus anys de treball a Alemanya abans d'exiliar-se als Estats Units. Mentrestant, la Banda Municipal abordarà el colossal poema simfònic Els pins de Roma, d'Ottorino Respighi, un dels cims del post-romanticisme italià del segle XX.

- dg. 10 de novembre, 18 h.. Entre 12-16 €

13. Un centenari de Puccini

Un altre centenari important de la programació d'aquest any: la mort de Giacomo Puccini, que va deixar incompleta la darrera obra, Turandot. En aquest programa no sonarà l’òpera, sinó una suite simfònica que condensa els millors passatges de la partitura per a un gran conjunt instrumental. La vetllada es completarà amb dues obres modernes: la Rapsòdia aurosé d'Eligio Vila i la Mercury Symphony de Manuel Seco del Arpe.

- dg. 24 de novembre, 11 h.. Entre 12-16 €

14. Per Nadal, el ballet del Trencanous

El programa previ a les dates de Nadal conté un conjunt de peces molt coloristes i, la majoria, russes. La primera serà la suite del ballet El trencanous, de Piotr Ilitx Txaikovski, un clàssic d'aquestes dates. La resta del programa inclou obres de Xostakóvitx, Profòfiev i Khachaturian, així com una peça d'Alfred Reed inspirada en el nadal russ i unes nadales originals de Salvador Brotons.

- dg. 15 de desembre, 18 h.. Entre 12-16 €

15. Festival Emergents i el futur

El festival Emergents, que busca donar veu a nous talents de la interpretació, té diferents aparicions al llarg de la programació de L’Auditori, i una de molt particular en el marc de la temporada de la BMB. En aquesta ocasió, el protagonisme recau al Kambrass Quintet, una formació de cambra que abordarà el Concert 2010 per a quintet de metalls i banda simfònica d'Anthony Plog. El matí es completarà amb música catalana del segle XX, amb obres de Joaquim Zamacois i Amando Blanquer, així com una obra de nova composició d'Irene Plass, una alumna de l'ESMUC.

- dg. 16 de febrer, 11 h.. Entre 12-16 €

16. Un centenari de Richard Strauss

Un altre centenari important: el de la visita a Barcelona de Richard Strauss el 1925, quan era una de les grans estrelles de la música europea. Aquesta efemèride es commemorarà amb la interpretació del poema simfònic Mort i transfiguració, que anirà acompanyat d'una estrena absoluta (Barcelona 1925, d'Eduardo Betes Ribes) i de dues obres del trompetista Pacho Flores, Concierto Albares per a fiscorn i Cantos y revueltas, que connecten en esperit amb el lema de l'Auditori de la temporada passada.

- dg. 23 de març, 18 h.. Entre 12-16 €

Música de cambra i antiga: programes destacats

17. Jordi Savall, a territori romàntic

La programació de Música Antiga de L'Auditori és una de les més estimades de la temporada, i un any més hi té un paper protagonista el director català Jordi Savall, que tornarà a abordar diferents programes sota el marc del concepte que ha guiat molts dels seus concerts, ‘El so original’. En aquesta ocasió, i en diferents jornades, Savall, juntament amb Le Concert des Nations, abordarà un repertori sobretot romàntic, amb peces de Schubert (la Simfonia inacabada), Schumann i Brucker, i també la Missa en Do Menor de Mozart, una obra infreqüent del seu repertori religiós que s’interpretarà en una versió crítica revisada pel mateix Savall, que tornarà a Schumann al maig amb un oratori poc conegut del compositor, Das paradies und die Peri.

- dx. 16 d'octubre, 19 h. Entre 25 i 55 €

- dj. 6 de febrer, 19 h.. Entre 25 i 55 €

- dj. 8 de maig, 19 h. Entre 25 i 55 €

18. Llums d’Antiga: l’oasi espiritual

El cicle Llums d’Antiga és un oasi central de la programació anual, dedicat principalment a la música vocal i coral, amb formacions que aborden peces antigues i modernes amb un clar biaix espiritual. Aquest any hi haurà diverses cites protagonitzades per la soprano María Hinojosa (que cantarà un repertori d'àries barroques amb The Ministers of Pastime), l'organista Juan de la Rubia (Händel, Pärt), el Cor Cererols, que interpretarà el Rèquiem català més important, el de Joan Cererols, i el prestigiós cor Vox Clamantis, que al seu programa inclou peces d'Arvo Pärt i Henrik Odegaard.

De l´1 al 11 d´abril

19. Bachcelona i les cantates

El festival Bachcelona és la cita anual que reuneix a la ciutat els incondicionals de la música de Johann Sebastian Bach, i té una parada a L'Auditori el dia 14 de juliol amb un concert en què el Bachcelona Consort, dirigit per Paul Agnew , interpretarà dues cantates de Bach, les BWV 71 (Gött ist mein König) i BWV 69 (Lobe den Hern, meine Seele).

- dl. 14 de juliol, 19 h.. A partir de 20 €

20. El gran festí de la Biennal de Quartets

La Biennal de Quartets de L’Auditori, com el seu nom indica, se celebra cada dos anys i reuneix en un cap de setmana d'agenda atapeïda i talent desmesurat alguns dels principals quartets de corda del moment. En aquesta edició, plat fort de la temporada anual de Música de Cambra, hi haurà set programes repartits en quatre dies, i que tindran com a protagonistes formacions com el Cosmos Quartet (obres d'Anton Webern i Johannes Brahms), l'Apollon Musagète Quartet (Szymanowski , Penderecki i Dvorák), el Quatour Diotima (Lisa Streich i Alban Berg), el Jack Quartet (un quartet contemporani de Georg Friedrich Hass que s'interpretarà a les fosques), el Leonkoro Quartet (Weir i Mendelssohn) i el Takács Quartet (Hay Beethoven). I a més un programa en solitari –la resta seran dobles programes– en què l'Esmé Quaret retrà homenatge a Haydn i Schumann.

- dj. 21 de novembre, dv. 22 de novembre, ds. 23 de novembre i dg. 24 de novembre, 18, 19 i 20 h. A partir de 20 €

21. Els intèrprets exquisits del cicle Intocables

El cicle Intocables, que tindrà lloc entre febrer i maig, reuneix quatre programes, a un per mes, en què diversos concertistes virtuosos de prestigi –alguns també tindran altres actuacions amb l'OBC– abordaran un repertori més íntim, ja sigui com a solistes purs o amb un acompanyament d’un instrument més. I en aquests concerts abordaran peces de cambra que són intocables perquè pertanyen al millor de la tradició clàssica i moderna, i per la seva dificultat tècnica. Inaugurarà el cicle la violinista Alba Ventura, amb una selecció de música francesa i espanyola (Debussy, Granados, Manén, Ravel), continuarà el pianista Leif Ove Andsnes amb els 24 preludis de Chopin, i les dates següents les protagonitzaran dos prodigis del violí, Janine Jansen (sonates de Brahms) i Augustin Hadelich (partites de Bach).

Alba Ventura, dx. 26 de febrer, 19 h. Entre 20 i 30 €

Leif Ove Andsnes, dm. 18 de març, Entre 20 i 30 €

Janine Jansen, dm. 8 d'abril, entre 20 i 30 €

Augustin Hadelich, dl. 19 de maig, Entre 20 i 30 €

22. Una marató del festival Emergents

El 15 de febrer serà el dia gran del festival Emergents, ja que la seva programació es concentra en una marató de concerts que ocuparà tota la jornada, i en què participaran formacions joves com el Cor Infantil Amics de la Unió, amb un repertori de música vocal catalana, o la trompetista Matilda Lloyd, que tocarà un repertori de música de cambra del segle XX i principis del XXI. El concert més inusual serà el del violista Sào Squlez Larivière, que afegeix producció electrònica, i que abordarà obres de Schumann i Xostakóvitx, i una estrena de la compositora novaiorquesa Julia Wolfe.

- ds. 15 de febrer. Accés gratuït

Músiques diferents: els altres cicles de L’Auditori

23. Decoder Ensemble a Mixtur

La programació de noves músiques experimentals a L’Auditori es divideix en diversos cicles i festivals que es desenvolupen en paral·lel. Un és Mixtur, un festival de “nova creació sonora” que s'emmarca en el context més general de Sàmpler Series, i que té com a proposta més destacada la presència de Decoder Ensemble, un conjunt alemany que treballa amb les creacions electroacústiques de la nova generació de compositors europeus. Al seu programa de L’Auditori interpretaran obres d'Alexander Schubert, un compositor nascut el 1979 que barreja audiovisual, improvisació, electrònica i atzar a les seves composicions.

- dg. 20 d'octubre, 19 h. 10 €

24. The Necks, estrelles de Sessions

Sessions és el cicle que, de manera més genèrica, busca la connexió entre els llenguatges de la música d'avantguarda i el jazz, i el nom més emblemàtic de la present temporada és el trio australià The Necks, una formació veterana formada el 1987 ha caracteritzat per estar a la perifèria de diversos estils. No són ni free jazz, ni ambient, ni rock, i segons ells ni tan sols jazz, sinó una cosa que es troba a la cruïlla de molts gèneres musicals exploradors. A la seva música té una forta presència l'òrgan elèctric Hammond.

- dm. 19 de novembre, 20 h. 15 €

25. Les harmonies celestials de Tarta Relena

El duet barceloní serà un dels noms centrals del cicle Sit Back, que cerca les connexions entre la música contemporània (i fins i tot antiga) amb els llenguatges del pop i l'electrònica de més fàcil accés. Tarta Relena exploren un ampli espectre de la música vocal que va des de les monodies medievals al minimalisme, una trobada entre el passat llunyà, l'avantguarda recent i un bell toc folk que no deixa de captivar qualsevol que les escolta.

- dj. 28 de novembre, 20 h. 18 €

26. Doble programa d'improvisació en viu a Sàmpler Series

Un dels camins creatius que tracta el festival Sàmpler Series és la via d'exploració contemporània a partir de la tecnologia, i al cicle d'aquesta temporada tindrà una gran importància el live coding, la creació de música algorítmica a temps real, acompanyada de visuals. El projecte Show Us Your Screen, de Citlali Hernández i Eloi Isern, serà un exercici de hacking musical que anirà seguit de Poetics of Frø, un concert de jazz lliure en què participaran Barry Guy (contrabaix), Jordina Millà (piano) i Mats Gustafsson (saxo).

- ds. 18 de gener, 19 i 20 h. 15 €

27. L'ultrasò de Ryoji Ikeda

Subsònic és un nou festival centrat en la música electrònica de tall més radical, en què els nous llenguatges de computació i la utilització de les partícules sonores més flexibles articulen un discurs a mig camí entre el soroll, la improvisació, l'ambient i tècniques com ús del glitch. El japonès Ryoji Ikeda, una institució dels sons electrònics digitals més abrasius, presentarà la seva nova obra, Music for percussion, on s'uneixen percussió en viu (a càrrec d'Alexandre Babel i Stéphane Garin) i el seu particular estil de creació basat en el tractament de microsons.

- dj. 20 de març, 19 h. 15 €

Abonar-se és fàcil… i avantatjós

Una temporada tan extensa i variada com la de L’Auditori permet dos tipus d’aproximacions: potser només us interessi un concert en concret, i en aquest cas comprareu una entrada concreta. Però el més freqüent és que l'interès s'estengui per moltes dates, i en aquest cas abonar-se acaba resultant molt avantatjós perquè els descomptes són considerables. L´Auditori proposa diferents tipus d´abonament generals i per a diversos cicles particulars. Per a l'OBC és possible abonar-se a sis concerts a partir de 158 euros o triar tres o deu concerts al llarg de tot un any per 89 i 229 euros respectivament, amb les noves Tarifa 3 i Tarifa 10. I un dels productes estrella: la tarifa plana per a menors de 25 anys (per 50 euros) i per a menors de 35 (85 euros) que permeten anar a tots els concerts de la programació durant un any retirant les entrades 48 hores abans. En el cas de la Banda, podeu assistir als catorze concerts de la temporada per 170 euros; al de música antiga, podeu adquirir els tres concerts de Jordi Savall a partir de 55 euros o als sis del festival Llums d’Antiga per 130; i al de Cambra, el cicle es pot seguir per 100 euros (tant per a Intocables com per a la Biennal de Quartets). I si voleu gaudir de la música en família, hi ha un descompte del 40% per a tres o cinc concerts familiars perquè aneu fins a quatre persones. Trobareu més informació aquí.

Una tasca educativa valuosa

L'Auditori és una institució que no descuida el seu compromís amb la societat i la seva utilitat educativa, per això inclou al llarg de la seva programació una sèrie d'activitats que busquen contagiar la passió per la música des d'edats molt primerenques. Cada temporada inclou clàssics com Händel & Friends o Mamemi... Mozart!, espectacles de creació més recent com Tutti Fan Piu, Monstres o Out of the [Cage], i una estrena, que aquest any serà Bandàstic en col·laboració amb la Banda Municipal de Barcelona. També és molt important la tasca social de L’Auditori, que programa ajuts i descomptes en moltes activitats per a persones en situacions vulnerables.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat