[title]
Si mai heu fet cap viatge amb alguna aerolínia de baix cost, segurament us heu mirat la política d'equipatge abans de sortir de casa per no haver de pagar més per dur el vostre equipatge de mà. Diferents organitzacions de consumidors fa anys que denuncien aquesta situació i ara, el govern espanyol els hi ha donat la raó. El Ministeri de Consum ha posat una multa històrica de 150 milions d'euros a Ryanair, Vueling, EasyJet i Volotea per cobrar per pujar l'equipatge de mà a l'avió als seus passatgers.
Segons ha avançat la Cadena Ser, és la sanció més alta que s'ha imposat les autoritats de consum per pràctiques contra els clients. La multa no només ha tingut en compte el cobrament de l'equipatge de mà, sinó que també ha inclòs l'import extra per escollir el seient dins l'avió, sobretot quan es tracta d'acompanyants de persones dependents com menors. El Ministeri assegura que aquest càrrec és un "perjudici a les persones vulnerables", ja que es poden quedar en "situació de desemparament".
150 milions d'euros de multa per no cobrar l'equipatge i cobrar la selecció del seient? Doncs no, encara hi ha més. La sanció també inclou "la falta de transparència en la informació contractual", és a dir, si el preu inicial d'un bitllet a la pàgina web és de 25 euros i a l'hora de pagar puja fins a 50. Segons la Cadena Ser, l'expedient cataloga aquesta pràctica com "deslleial (...) i dificulta la presa de decisió de les persones consumidores". Per acabar, l'expedient sanciona específicament Ryanair per obligar els passatgers a dur el bitllet imprès en paper per poder embarcar i assegura que "és una pràctica abusiva".
Això vol dir que les companyies deixaran de fer totes aquestes pràctiques?
Malgrat que la multa és oficial, les companyies encara tenen dret a presentar un recurs d'alçada davant el ministre de Consum i, si la via administrativa s'esgota, el tràmit es podrà recórrer als tribunals. Tot i la magnitud de la sanció, les companyies 'low-cost' estan en auge des de fa anys i, segons ha confirmat la Cadena Ser, 150 milions d'euros no representen gairebé ni el 5% dels seus beneficis. Per aquesta raó, és força complicat assegurar que la sanció farà que les aerolínies repensin les seves condicions i molt menys que les eliminin.
Una multa esperada
El passat mes d'agost, el Ministeri de Consum del govern espanyol ja va anunciar que havia obert un expedient contra les quatre aerolínies pel cobrament dels equipatges de mà, com de la selecció dels seients a l'avió, un expedient que s'ha convertit en una multa milionària. Tot i que el govern fa un any que va començar a investigar les quatre aerolínies, diferents organitzacions de consumidors com la delegació a Catalunya de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) fa anys que denuncien el cobrament de serveis que abans anaven inclosos dins el preu dels bitllets regulars.
"Celebrem que el Ministeri hagi arribat a les mateixes conclusions que les denunciades per l'organització i esperem que aquestes sancions serveixin com a exemple per a altres autoritats europees i altres companyies que facin les mateixes pràctiques abusives", ha aclarit l'OCU en un comunicat. L'organització també recorda que té oberta una campanya per ajudar les persones afectades a reclamar si han patit algunes de les pràctiques denunciades.