[title]
Abans d'entrar en matèria volem deixar clar que aquesta notícia no vol obrir, en cap cas, una guerra contra els vehicles de quatre rodes. Ni tan sols pretén la seva desaparició, perquè segons les últimes dades el 33% de barcelonins està convençut que és la millor (o única) manera d'accedir a la ciutat. Immersos en una setmana d'especial conscienciació mediambiental –la Setmana de la Mobilitat, el Dia sense cotxes o la imminent Vaga Mundial pel Clima– hem cregut que era un bon moment per plantejar reflexions i alternatives. Això sí, xino-xano, que no contamina.
1. 1.400 morts l'any
Comencem forts i no n'hi ha per menys. Segons l'últim informe de l'Agència de Salut Pública de Barcelona, durant el 2018 la contaminació dels vehicles motoritzats –que desprenen diòxid de nitrogen (NO2)– va provocar 351 morts prematures. Sense matisos ni aproximacions, això és un fet i un risc al qual estem exposats quasi el 50% de la població de la ciutat i en nivells superiors dels que recomana la OMS. Tranquils, no us atabaleu, sempre ens quedarà relaxar-nos i respirar profundament. Ah, no, eviteu de fer-ho intensament, que les particules en suspenció són per tot arreu.
2. 2020, l'any de les restriccions
Amb aquestes demolidores xifres a la mà, l'Ajuntament de Barcelona no li ha tocat altra que restringir el tràfic dels vehicles motoritzats més contaminants. A partir de l'1 de gener es prohibirà accedir a les zones de baixes emissions de dilluns a divendres de 7 a 20 h, excepte els caps de setmana i en fins a deu ocasions a l'any justificades (en casos com l'ITV o visites a l'hospital). Un sistema de càmeres als accessos a Barcelona serviran per controlar i castigaran amb multes de 200 a 1.800 euros els qui condueixin els següents cotxes en un radi de més de 95 km. Els princpials afectats són els següents vehicles:
- Turismes amb motor de gasolina matriculats abans del gener del 2000 i amb motor dièsel matriculats abans del gener del 2006.
- Furgonetes matriculades abans de l’1 d’octubre del 1994.
- Motos i ciclomotors matriculats abans del 2003, anteriors a Euro 2.
La fase de restriccions no començarà fins a l'1 d'abril i no hi haurà distintiu ambiental de la DGT que alliberi de les multes.
3. T'estalviaràs més de 2.000 € l'any
El cotxe és llibertat, no t'ho negarem, però també és un cost que a vegades ens passa per alt. Un estudi realitzat per l'app Fintonic a partir de dades reals de 200.000 conductors conclou que el cost anual mitjà és de 1.860 euros, uns 155 euros al mes. Assegurances, manteniment, impostos, gasolina... i un llarg etcètera de despeses que desapareixerien i es podrien invertir, per exemple, en un cotxe elèctric amb nom de poble català.
4. Les superilles ho supercompliquen
La implantació de superilles com les de Poblenou, Sant Antoni o Parlament, estan redefinint l'ús de l'espai públic amb l'objectiu de reduir l'ús del vehicle, guanyar espais verds i peatonals i millorar l'aire que respirem. L'Ajuntament espera inaugurar tres noves superilles i la galeria Chez Xefo els dedica una exposició, que porta per títol 'La superilla mola mogollón'.
5. Quilòmetres de salut
Barcelona té 200 km de carril bici i es calcula que el 95% de la població de la ciutat disposa, com a mínim, d'un carril bici a 300 metres de distància del seu domicili. A més, ara ja no tenim l'excusa que les bicicletes del Bicing són una ferralla (són noves i algunes elèctriques). Per menys de 40 euros tens bicicleta, carrils bici, timbre per saludar els veïns i salut. Si no et compensa arribar suat a la feina, sempre et quedarà un transport públic que no té res a envejar al de la resta del món. Menys quan fa vaga, esclar.