[title]
La Direcció General de Trànsit (DGT) prepara diferents canvis en el Reglament General de Circulació (RGC) per augmentar la seguretat i la fluïdesa al volant. Aquestes modificacions afectaran directament els conductors i es preveu que entrin en vigor mitjançant Reial decret l’any 2025, per tant, si no es vol ser sancionat (principalment amb multes econòmiques) cal tenir clar en què afecten aquestes reformes.
Tenint en compte que Barcelona encara se situa com la ciutat europea amb més motos –de fet, un de cada tres vehicles que hi ha a la ciutat és una moto– una de les modificacions que planteja la DGT influirà a un gran nombre de barcelonins. El cas és que la DGT contempla permetre als motoristes circular pel voral de la dreta en tota mena de vies, sempre que hi hagi retencions. Això sí, s’haurà de conduir a una velocitat inferior a 30 km/h i s'haurà de respectar la prioritat dels vehicles obligats a circular pel voral, especialment les bicicletes.
També estaran autoritzades a circular pels marges les grues i ambulàncies en cas d’emergència a condició que compleixin diverses normes de seguretat, com utilitzar els seus senyals lluminosos i reflectants.
A Barcelona, aquesta ordenança es podrà aplicar en vies amb vorals, com les rondes, especialment conegudes per les seves retencions en hores punta.
Un altre canvi que es preveu del RGC és en relació amb l’ús del carril esquerre per avançar amb mal temps. Un cop s’aprovin les modificacions, quan hi hagi temporals o qualsevol fet meteorològic que impedeixi conduir amb normalitat, quedarà totalment prohibit avançar a qualsevol vehicle, de manera que els conductors estaran obligats a mantenir-se en el carril dret, extremant la precaució i respectant les senyalitzacions pertinents.
També es modificarà el pas a les emergències en una retenció. Així doncs, amb afeccions a la circulació, tots els vehicles hauran "d’obrir-se cap als dos costats –els del carril dret cap a la dreta i els de l’esquerra cap a l’esquerra– de manera que deixin un passadís central d’accés entre els carrils, que permeti el pas dels vehicles de la policia i dels serveis d’emergència". Aquesta mesura s’ha ideat per tal que tothom tingui clar com s’ha d’actuar davant una situació d’emergència quan s’està al volant per tal d’evitar nous accidents alhora que es permet actuar els professionals de manera més ràpida.