[title]
Aquest és el percentatge d'influencers europeus que fan publicitat enganyosa
La Comissió Europea ha revelat que gairebé un 80% dels 'influencers' europeus fa publicitat enganyosa. La conclusió s’ha extret després que la CE, juntament amb 22 estats membres, analitzés les publicacions de quasi 600 persones considerades influents en les xarxes socials i remarqués que del 97% del contingut comercial que penjaven, només el 20% indicava que era contingut publicitari. La legislació del consum de la Unió Europea estableix que les comunicacions comercials han de ser transparents, és a dir, han de deixar constància que es tracta de publicitat. Per tant, qualsevol acte en què l’’influencer' rebi una retribució econòmica (o altre tipus d’avantatge) per promocionar un producte o servei ha d’estar assenyalat com a activitat publicitària. A més, segons la directiva europea de pràctiques comercials deslleials, aquestes persones influents a les xarxes tampoc poden enganyar als seus seguidors amb ‘informació falsa’ sobre els productes o serveis de què es refereixen.
En l’anàlisi, la Comissió Europea també ha pogut comprovar que, dels perfils analitzats, un 78% té activitat comercial, però només un 36% estan registrats com a comerciants en el seu país i que un 20% promouen activitats poc saludables o perilloses com ara tractaments mèdics o estètics, jocs d’atzar o begudes alcohòliques, entre d’altres. Per això, Brussel·les ha demanat a les autoritats estatals que investiguin "a fons" a 358 persones per l’incompliment de la normativa europea actual i així poder actuar.
Aquesta investigació, duta a terme per la CE i els 22 estats membres, es va impulsar a l’octubre de l’any passat. El pla va analitzar l’activitat de 576 'influencers' de tot Europa amb presència a Instagram, TikTok, Youtube, Facebook, X, Snapchat i Twitch. Les temàtiques que més tracten els perfils són la moda, l’estil de vida, bellesa, alimentació, viatges i esport i, de tots ells, 82 tenen més d’un milió de seguidors, 301 més de 100.000 i 73 entre 5.000 i 100.000.
'Llei influencer' a Espanya
El govern espanyol ja es va anticipar a aquesta situació, i és que a l’estiu del 2022 va aprovar una nova normativa coneguda com a 'Ley influencer', que entrarà en vigor durant aquest primer trimestre de 2024. El seu objectiu és establir un marc legal que equipari el contingut publicitari dels 'influencers' a aquells que es permeten mostrar a la televisió. És a dir, els creadors de continguts hauran de començar a complir una sèrie de requisits si volen seguir cobrant per la promoció de productes o serveis de les marques.
No tots els creadors de continguts es veuran limitats per aquestes noves restriccions. De fet, només ho seran aquells amb més de 2 milions de seguidors o que facturin més de 500.000 € o més a l'any. Els que sí que entrin dins aquests paràmetres, un cop la llei sigui vigent, no podran anunciar alcohol, tabac o aliments poc saludables, per exemple. L’incompliment de la nova normativa comportarà sancions econòmiques, que pujaran segons el grau de la infracció.