[title]
L’Ajuntament i TMB posen a prova a partir d’avui una nova mesura per millorar el servei del transport públic. Es tracta d’un cotxe (100% elèctric) que pretén dissuadir la invasió de vehicles no autoritzats als carrils reservats i que obstaculitzen el pas dels autobusos. El sistema, que respon a una demanda històrica del personal de conducció d’autobús, aspira a millorar la velocitat del bus, així com la seguretat viària.
El nou automòbil de TMB sancionarà les infraccions estàtiques —bé siguin parades o estacionaments— que vehicles privats o de distribució de mercaderies comentin als carrils bus. Quan el sistema detecti un incompliment de la normativa, ho fotografiarà i enviarà les imatges a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH), que serà qui gestioni les sancions corresponents. Les multes oscil·laran entre els 60 i els 200 euros, segons el tipus d’infracció.
La mesura ha estat fruit de la unió entre TMB, a través de les àrees d’Operacions i Projectes de Bus, i l’Àrea de Mobilitat de l’Ajuntament, que han volgut millorar el servei al ciutadà i, alhora, respondre a la llarga reivindicació del personal de conducció d’autobús, que es troben diàriament amb situacions irregulars que dificulten la seva feina. De fet, els principals obstacles als quals s’enfronten els professionals del transport són els cotxes que s’aturen al carril bus, obligant-los a sortejar-los. Això no només alenteix la velocitat del bus, sinó que també augmenta el risc d’accident per les maniobres que han de fer. Per això, la incorporació d’aquest cotxe "permetrà millorar l’eficiència del servei del transport públic en superfície, a més de millorar la seguretat viària i reduir accidents", ha explicat el conseller delgat de TMB, Xavier Flores.
Aquest sistema funcionarà com a complement a l’acció de la Guàrdia Urbana de Barcelona i, de moment, estarà circulant dos mesos en fase de proves fins que al maig inicií l’activitat sancionadora.
Vehicle 100% elèctric i ben equipat
El nou cotxe de TMB és zero emissions perquè és 100% elèctric. Es tracta del model Nissan Leaf, que han forrat de vermell i blanc i que porta l’identificatiu 'Control fotogràfic carril bus' així com el logo de TMB. Quant a equipament, està dotat de diferents elements que possibiliten la captació d’imatges i d’informació: té dues càmeres exteriors (una que llegeix matrícules i una alta que fa la lectura del context) i una tauleta tàctil a l’interior del cotxe per controlar les infraccions. Les fotografies es poden fer en manual o en automàtic i, un cop enviades a l’Institut Municipal d’Hisenda, s’eliminen de la base de dades de TMB.
Per complir el seu propòsit, el cotxe de TMB circularà per un recorregut planificat pels carrers de Barcelona on se sap que hi ha més infraccions de circulació. Ho farà durant l’horari de servei d’autobusos i sempre hi aniran dos treballadors de TMB a bord, sense la necessitat que els acompanyi un agent de la Guàrdia Urbana, perquè les competències sancionadors són de l’Àrea de Mobilitat que ha fet l’encàrrec a TMB mitjançant la signatura d’un conveni i un decret d’alcaldia.
NO T'HO PERDIS: Què fer a Barcelona al març
Vols estar al dia de tot el que es mou a la ciutat? Inscriu-te a la nostra newsletter i tindràs tota la info i els plans que t'agraden per gaudir de Barcelona