Notícies

Així serà Barcelona: la Superilla ocuparà tot l'Eixample

Els nous carrers de la quadrícula Cerdà seran "per a les persones enlloc de per als cotxes"

Ricard Martín
Escrit per
Ricard Martín
Editor de Menjar i Beure, Time Out Barcelona
Publicitat

Després d'implantar les superilles a Poblenou, Sant Antoni i Horta, l'Ajuntament de Barcelona ha decidit que el model de Superilla –per a alguns un èxit, per a d'altres un atemptat contra la mobilitat i el comerç– s'implantarà a tot el districte de l'Eixample. Això significa que reorganitzarà la mobilitat de la majoria dels seus carrers, generant nous eixos verds i noves places a les seves cruïlles. 

Aquest model s'aplicarà d'entrada a Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell. Aquests quatre primers "eixos verds", segons la denominació del consistori –amb quatre places noves– són un primer pas. L’horitzó final fixa la creació de 21 eixos verds (33 km) i 21 places que generaran 33,4 hectàrees d’espai per a vianants i 6,6 de verd urbà, de manera que un de cada tres carrers sigui un eix verd i que cada veí i veïna tingui un d’aquests eixos o una plaça a 200 metres de casa seva

Després de les ferotges crítiques a l'urbanisme tàctic i a l'estètica Superilla–i de fet, no hi ha un 'branding' comú d'espai públic entre Poblenou o Sant Antoni, per exemple– quatre equips d'arquitectes seleccionats per l'Ajuntament treballen per concretar un únic model d'espai públic per als futurs eixos verd, i que serà el que s'apliqui als quatre carrers esmentats.

El model de carrer de Barcelona del segle XXI: 7 canvis radicals 


Segons el pla de l'Ajuntament, "es passarà de carrers pensats per als cotxes a carrers pensats per a les persones, invertint del tot les prioritats i els usos". I aquests seran els canvis principals. 

    1. Es prioritzarà de manera "absoluta" el vianant. Els vehicles, "agents convidats", hauran de circular a baixa velocitat i sense recorreguts rectes (superilla 'style', vaja)

    2. Els eixos verds seran de plataforma única, sense barreres d'alçada entre vorera i calçada. L'asfalt desapareix i el paviment principal serà el panot.

    3. Els carrers afectats pel redisseny passaran a tenir una superfície d'un mínim de 10 % de verd davant l'1 % actual (prometen fins a 4.000 arbres nous, al mig del carrer). 

    4. S'implementarà un subsol que possibiliti l'eficiència energètica i que afavoreixi el creixement vegetal, recollint l'aigua de la pluja. També incorporaran sistemes fotovoltaics per generar electricitat per a l'enllumenat del carrer.

    5. Accessibilitat total per afavorir el pas i l’estada de qualsevol col·lectiu. Per facilitar-ho, hi haurà elements com encaminadors, botonadures, semàfors, indicadors de pas, etc.
       
    6. Es passarà d’una il·luminació pensada per a la circulació de vehicles a "una il·luminació a escala humana". Els nous fanals seran més baixos, i se situaran en llocs centrals del carrer, "per afavorir els usos socials". 

    7. Nou mobiliari urbà. Els detractors hi podran sucar pa: hi haurà més bancs, fonts, taules i cada tram de carrer tindrà un espai d'estada i un espai per al joc infantil.
El model de carrer dels nous eixos verds
Foto: Ajuntament de BarcelonaEl model de carrer dels nous eixos verds

Segons l'Ajuntament, el nou model suposarà un factor de reactivació econòmica: "Fomentarà la vida comercial de façana a façana gràcies a la plataforma única i a la desaparició de la barrera que suposen els carrils de circulació". L'objectiu és iniciar les obres dels quatre eixos verds el juny de 2022 i acabar-les el primer trimestre de 2023. El Govern municipal invertirà 37,8 milions d’euros en aquestes primeres transformacions, dels quals 32,8 seran per a l’execució dels eixos verds i 5 per a les places. 

 NO T'HO PERDIS: Les millors ombres de Barcelona per esquivar la calor 

Llegeix el número de juliol i agost de Time Out Barcelona, amb entrevistes, reportatges i les millors recomanacions d'oci i cultura de la ciutat

Més de els millors barris

    Últimes notícies

      Publicitat