Notícies

Així són els nous trens de Rodalies que ja estan en proves (amb capacitat per més de 900 passatgers)

El primer comboi de la factoria d'Alstom ja ha superat les primeres proves i es preveu que comenci a funcionar l’any vinent

Laia Jordà Sánchez
Escrit per
Laia Jordà Sánchez
Redactora
nous trens de Rodalies
Foto: X / @oscar_puente_
Publicitat

Les afectacions a algunes línies, els retards, les queixes i les vagues pel traspàs de Rodalies han eclipsat els titulars de Renfe durant els últims mesos. Ara, després d’una onada de males notícies, n'arriba una de bona: Rodalies estrenarà 101 nous trens d’alta capacitat. Tot i que no podem assegurar que siguin també més puntuals (ens sap greu), sí que podem avançar que tindran un 20% més de capacitat que els trens que circulen actualment per la xarxa ferroviària. Segons ha avançat el ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, “podrem moure més gent amb el mateix nombre de trens”, uns combois que tindran un o dos pisos amb una capacitat per a 905 passatgers. 

Una altra de les novetats més destacades és que els trens tindran més espai per a cotxets, bicicletes i equipatges, i estan dissenyats perquè siguin accessibles per a persones amb mobilitat reduïda. Per assegurar l’accessibilitat universal, els combois s’han dissenyat en col·laboració amb la Fundació ONCE, que ha garantit que l’accés sigui al mateix nivell que la plataforma per als trens d’un pis. A més, el govern espanyol ha avançat que els trens comptaran amb una xarxa de wifi gratuïta, endolls i espais per connectar USB, un nivell de soroll reduït per “una gran comoditat de viatge”, sistemes de climatització més eficients i un sistema d’il·luminació intel·ligent de tecnologia LED, entre altres novetats. 

Óscar Puente i el president de la Generalitat, Salvador Illa, van fer una visita a la fàbrica d’Alstom, a Santa Perpètua de Mogoda, on es fabricaran els 201 combois. Tots dos van veure el primer tren de la nova flota, que ja ha superat les proves tècniques i que en les pròximes setmanes començarà les proves d’homologació per poder començar a funcionar dins el servei regular amb passatgers. Aquest procés, però, té una durada de gairebé un any, per la qual cosa els nous trens començaran a circular el 2026, segons ha avançat Puente. “Al llarg del 2025 es completarà el procés de certificació i Alstom podrà començar la producció en sèrie dels 198 trens restants (...) esperem que les primeres unitats entrin en servei el 2026” ha assegurat el ministre.

Una gran millora a Rodalies

El govern espanyol ha assegurat que “el contracte d'Alstom és el més gran de compra de material rodant de la història del ferrocarril a Espanya”. En total, s’han destinat 1.800 milions d’euros per a la construcció de 201 nous trens, que se sumen als 79 a càrrec de Stadler i els 130 a càrrec de CAF per quasi 1.000 milions d’euros. De tots aquests trens, 101 seran per modernitzar la flota catalana: 69 per al servei de Rodalies i 32 per al servei de Mitjana Distància. “Rodalies no és una xarxa de trens, Rodalies és una xarxa de persones en moviment (...) hem de proveir un servei públic i protegir un dret bàsic com és la mobilitat”, ha assegurat Óscar Puente. A més, des del govern espanyol han assegurat que la millora del servei de Rodalies “és una prioritat” per al Ministeri de Transport i per al Govern.

NO T'HO PERDIS: Les millors coses per fer a Barcelona al gener

Vols estar al dia de tot el que es mou a la ciutat? Inscriu-te a la nostra newsletter i tindràs tota la info i els plans que t'agraden per gaudir de Barcelona

Més de Love Local
    Últimes notícies
      Publicitat