Notícies

Alícia Gorina: de 'Watching Peeping Pom' a 'In Wonderland'

Andreu Gomila
Escrit per
Andreu Gomila
Editor
Alícia Gorina
© Maria DiasAlícia Gorina
Publicitat

“Un díptic personal”. Així defineix la creadora escènica Alícia Gorina 'Watching Peeping Tom' (2014) i 'In Wonderland' (2019), la feina que ha fet aquests anys al voltant dels seus progenitors. Si a la primera s'endinsava en el món del pare, el crític cinematogràfic Àlex Gorina, que fins i tot era el protagonista de l'espectacle, a la peça que ara porta al Teatre Lliure es belluga cap a la mare, que és psicoanalista. Ella no hi surt, però si tenim en escena quatre psicoanalistes de veritat i una actriu (Anna Alarcón), la missió dels quals és, ni més ni menys, que “analitzar” les obres que ha dirigit i parlar de la maternitat i la seva relació amb la mare.

Després de nou mesos de gestació, 'In Wonderland' es va estrenar al Grec passat i li ha permès adonar-se que tot ha estat “un fracàs”. “El que pretenia no era possible: ni ells en podien psicoanalitzar a mi ni podien psicoanalitzar les obres”, dispara Gorina. Ella, tanmateix, creu que és “un fracàs positiu”, ja que si arriben a reeixir, “hauria estat un desastre”. Ha arribat a alguna conclusió? “Han fet lectures molt específiques, divertides, sorprenents i de vegades s'han contradit entre ells”, respon.

L'espectacle està concebut com una conferència, on el públic acaba sent el jurat d'un judici. Així és com acaba 'Alícia al país de les meravelles' i Gorina volia emfasitzar el que significa un judici (en els temps que corren) i què vol dir “imposar una veritat”.

Una altra cosa és el nivell d'exposició personal de què és objecte l'artista en aquest díptic. Diu que sempre hi és, encara que figuri com a directora escènica. “Les obres artístiques sempre són el reflex d'un creador: totes projecten el seu món interior”, afirma. Però una cosa és fer el 'Blasted' de Sarah Kane i una altra parlar de tu i dels teus pares. A Gorina li interessa l'autoficció, la recreació artística en la teva pròpia vida, tot i que deixa clar que el que ofereix ella “és un joc” que “no és real”.

“No entenc la diferència entre el teatre de text i el teatre de creació: no veig, doncs, la diferència entre posar-me en primera o no ser explícit”, explica. Ella sempre ha pogut, admet, tirar endavant els projectes que pretenia fer, mai seguint una moda amb data de caducitat. Fins i tot, quan es tractava d'un encàrrec, l'ha portat al seu terreny. Treballa al Lliure des de fa anys i mai, ni aquesta vegada, el teatre li ha produït un espectacle. 'In Wonderland' és una producció del Grec i de la seva plataforma, Indi Gest.

NO T'HO PERDIS: Les estrenes de teatre de la setmana

Últimes notícies

    Publicitat