Notícies

Aquest és el brutal bar d'entrepans (a preus de barri) que ha obert un dels grans restaurants sud-americans de Barcelona

Vins naturals, tapes molt treballades i caliu local formen part de la seva personalitat

Mireia Font
Escrit per
Mireia Font
Editora de gastronomia
Bar Fábula
Foto: Bar FábulaBar Fábula
Publicitat

Un estudi recent de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) afirma que a Espanya hi ha un bar per cada 175 ciutadans. És el país del món amb més establiments restauradors per persona. Per això, molts antropòlegs i sociòlegs diuen que no es pot entendre la societat del país sense passar temps als bars. Al Gastronomic Forum de Barcelona de l'any passat s'hi va celebrar la conferència 'El paper dels bars com a ecosistema protector de la vida social', on precisament es va parlar de com aquests afavoreixen les relacions socials directes, eviten l'aïllament i la solitud, aporten seguretat de l'entorn i actuen com agents de cohesió i integració.

En Santiago Macías i la Vanesa Zorzoli, propietaris de La Brillantina, juntament amb en Pedro Colombatti, el cuiner, van obrir fa tres mesos el Bar Fàbula (Ronda General Mitre, 243. Dl. de 14 a 23 h. De dm. a dg. de 9.30 a 23 h). Ens ho explica tot en Santi; "La nostra intenció era obrir un local dedicat al món dels entrepans que fos molt més que un establiment temàtic. Ens atrau molt el cantó més sociològic de la restauració i volíem crear un bar de barri, amb un horari d'obertura extens, on els veïns poguessin venir a esmorzar, dinar, sopar o fer-hi un mos a mig matí o a mitja tarda."

Russa del Bar Fàbula
Foto: Bar FàbulaBar Fàbula

    "Ens atrau el cantó més sociològic de la restauració"

Ho han aconseguit amb una carta breu amb brioixeria feta per ells, cinc tapes (entre 2 i 6 euros), set entrepans (entre 6 i 9,5 euros) i tres postres (5 euros). El que més demana la clientela és la croqueta de pollastre bresat —cruixent i daurada per fora i cremosa amb trossets de carn per dins— i la milanesa de Black Angus amb maionesa de kimchi, que és espectacular. La rematen amb anet, una espurna fresca i lleugerament herbosa original i molt ben trobada. "En Pedro va fer una infinitat de proves fins que va aconseguir recrear amb productes de primera qualitat el sabor de la milanesa de la seva infància". L'eslògan del Fàbula és 'Originals i èpics entrepans'. Més escaient, impossible.

La milanesa de Black Angus amb maionesa de kimtxi és espectacular

A nosaltres també ens emociona la gilda de seitó, la croqueta de ceps i el sandvitx de rosbif, ceba cruixent i salsa bearnesa— emulsionada a base de mantega i rovell d'ou. Pels vegetarians i vegans, tenen un entrepà de gírgoles, pèsols i cogombre molt convincent. De postres; 'alfajor' de garrofa i cacauet, merenga de fruites i ‘banana split’. Per beure, cafè d'especialitat de Hidden, cervesa de tirador Alhambra i vins naturals. "A diferència de La Brillantina, aquí no fem cocteleria d'autor. Ens centrem més en els cubates de tota la vida i, en un futur no gaire llunyà, introduirem infusions de base vermutera".

Croquetes de Bar Fàbula
Foto: Bar FàbulaBar Fàbula

El local, petitó i amb terrassa, recorda a les 'fuentes de soda' xilenes i veneçolanes; aquelles cafeteries populars amb aires retro de 'dinner' nord-americà, barra llarga d'inox, tamborets ancorats a terra, cuina a la vista, planxa, sandvitxos servits en cistelles ovalades de plàstic de reixeta, gelats, batuts i gofres. "Per un cantó, vam conservar tot el que vam poder de l'espai original. Per un altre, per inspirar-nos, vam investigar una mica la història dels bars populars d'aquí, i ens vam topar amb una època fascinant, quan la indústria ceràmica de la Bisbal era molt potent i els amos dels bars de la zona compraven lots sobrants de rajoles a baix cost. L'estètica dels seus establiments era una espècie de 'work in progress', totalment improvisada". Fans declarats dels terres escaquers, la 'troupe' Fàbula ho ha apostat tot a l'enrajolat blanc i blau cel. I ha guanyat.

Interior de Bar Fàbula
Foto: Bar FàbulaBar Fàbula

El bar és a General Mitre, entre Balmes i Lesseps, una zona més aviat amb poc encís. "Al principi, dubtàvem. No sabíem si obrir un negoci aquí era una genialitat o un gran error. Els veïns de El Putxet i el Farró tenen la tendència de pujar cap a Sant Gervasi o de baixar cap a Gràcia. Ara agraeixen no haver de moure's del barri per fer un cafè, una canya ràpida o menjar un bon entrepà. Ens sorprèn i ens emociona veure la rapidesa amb la qual el bar ha passat a ser part de la comunitat."

Fa cosa d'una dècada que Coca-Cola va fer un estudi sobre la importància del bar a la cultura espanyola. Conclusions interessants a les quals es va arribar: dos de cada tres espanyols coneixen el nom del cambrer/a del seu bar habitual i un terç de la població no dubtaria a deixar-li les claus de casa seva. Ens ve al cap el Fàbula.

NO T'HO PERDIS: Els 50 millors restaurants de Barcelona

T'interessa la gastronomia? Inscriu-te a la newsletter mensual d'en Ricard Martín i rebràs contingut exclusiu sobre els millors restaurants i bars de Barcelona 

Més de Love Local

    Últimes notícies

      Publicitat