[title]
No us sorprendrà si us diem que estem vivint un dels estius més calorosos de la història. El passat dimarts 30 de juliol, l'Observatori Fabra va registrar una màxima de 40 graus a la ciutat, un dia tòrrid que ja s'ha convertit en el més calorós de la història barcelonina. Les altes temperatures i el sol abrasant són més amables si ens agafen remullant-nos a la platja o a la piscina, però quan toca agafar el metro i continuar amb la rutina, la situació es complica. Per combatre les altes temperatures que registren les estacions de metro de Barcelona, TMB ha instal·lat 12 ventiladors a la parada d'Hospital Clínic de l'L5, sis a cada sostre d'ambdues andanes.
La iniciativa es tracta d'una prova pilot que s'emmarca dins el projecte 'Respira' de gestió intel·ligent de la ventilació del metro i que té com a objectiu rebaixar la temperatura de les andanes i millorar la sensació tèrmica del passatge. Els ventiladors que s'han utilitzat estan dissenyats sota criteris ambientals i d'eficiència energètica i es fan servir des de fa uns anys a zones de treball del Metro, com els tallers dels trens. Ara, els ventiladors també s'han instal·lat a l'estació de l'Hospital Clínic, la parada on s'han registrat les temperatures més altes durant els mesos més calorosos. Per tirar endavant el projecte, s'ha fet una inversió de 60.000 euros, que equival a 5.000 euros per cada ventilador.
Per poder avaluar si els resultats de la prova pilot són positius, els tècnics faran diversos estudis per determinar a quines altres estacions de la xarxa de metro de Barcelona també es podrien extrapolar els ventiladors. Més enllà d'aquest sistema, TMB ha avançat que continuarà la cerca d'altres alternatives per reduir la temperatura i la humitat a les estacions on instal·lar ventiladors de sostre no sigui possible.
Un sistema de gestió intel·ligent
Tots els ventiladors que s'han instal·lat a l'estació d'Hospital Clínic estan vinculats amb el sistema digital de gestió intel·ligent anomenat 'Respira', que està actiu des de 2019 a totes les línies convencionals de la xarxa de metro. Aquest sistema va tenir un paper clau durant la pandèmia, ja que es va configurar per maximitzar la renovació d'aire a les estacions del metro per reduir el risc de contagis. I ara, com funciona? Respira és una plataforma d'intel·ligència artificial que, després d'analitzar diferents paràmetres de l'estació com la humitat i la qualitat de l'aire, aplica un determinat funcionament dels sistemes de ventilació segons les necessitats de l'espai.