[title]
Ja sabem quines han estat les fotografies guanyadores del World Press Photo 2024, que es podran veure a Barcelona aquesta tardor. Per vintè any consecutiu, el CCCB tornarà a acollir l'exposició anual de les imatges del certamen de fotografia d'aquesta edició. La mostra de 2024 es podrà veure del 8 de novembre al 15 de desembre, i s'exposaran totes les imatges del concurs, un recorregut de fotoperiodisme que convidarà a reflexionar, un any més, sobre què ha passat al món aquest any i l'actualitat.
Moltes de les fotografies seleccionades per la Fundació Photographic, l'organitzadora de l'exposició, tracten temes com la guerra d'Ucraïna i la guerra de Gaza, la crisi migratòria a Mèxic i tot el que envolta la cura de les malalties mentals. Durant la passada edició de 2023, més de 57.000 van trepitjar el CCCB per visitar l'exposició fotogràfica i les entrades per a la de 2024 es posaran a la venda el pròxim mes d'octubre a la pàgina web de la mostra.
El World Press Photo d'enguany ha seleccionat 24 guanyadors regionals que han estat escollits entre més de 61.000 fotografies de 3.851 fotògrafs d'arreu del món. D'entre els vencedors, s'han escollit 4 globals per les categories de 'World Press Photo de l'Any', 'Reportatge Gràfic de l'Any', 'Projecte a Llarg Termini' i el premi al 'Format Obert'. Hem recopilat les quatre guanyadores, però us avisem que les imatges s'han de contemplar en gran format i a les sales de museu així que, llegiu-vos aquest article i reserveu-vos la data per anar a veure-les al CCCB.
Premi World Press Photo de l'Any
El fotògraf palestí Mohammed Salem ha guanyat el premi a la foto de l'any amb 'Una dona palestina abraça el cos de la seva neboda', que va fer per a l'agència Reuters. La imatge mostra a Inas Abu Maamar amb el cos sense vida de la seva neboda Saly, de cinc anys, assassinada per un míssil israelià a Jan Yunis, a Gaza, al costat de la seva mare i la seva germana. El mateix fotògraf ha descrit la fotografia com "un moment poderós i trist que resumeix el sentit més ampli del que ocorre a la Franja de Gaza".
Premi World Press Photo al Reportatge Gràfic de l'Any
El premi al millor reportatge gràfic ha estat per la història fotogràfica 'Valim-babena', de la fotògrafa sud-africana Lee-Ann Olwage. El reportatge forma part d'un projecte a llarg termini d'Olwage sobre la demència, que ja li va fer guanyar un World Press Photo regional en la categoria individual el 2023. La història se centra en Paul Rakotozandriny, de 91 anys, que pateix demència des de fa onze anys i està al càrrec de la seva filla Fara Rafaraniriana, de 41 anys. Durant nou dels onze anys de malaltia, els seus fills pensaven que el seu pare s'havia "tornat boig", però la Nara va notar alguna cosa diferent quan un dia va ser incapaç de trobar el camí a casa després de recollir-la del treball.
La història de la Fara i en Paul mostra el 'valim-babena', un principi de Madagascar que fa referència al deure dels fills adults d'ajudar als seus pares com una expressió d'amor i deute moral per tots els anys que van invertir a criar-los. S'estima que, només al país sud-africà hi ha 40.000 persones amb alzheimer, però per la falta de consciència pública, molta gent tracta els símptomes com a signes de bruixeria, possessió demoníaca i bogeria.
Premi World Press Photo al Projecte a Llarg Termini
'Els dos murs', del fotògraf veneçolà Alejandro Cegarra ha estat el reportatge guanyador al millor projecte a llarg termini, un treball pel The New York Times que tracta les polítiques d'immigració de Mèxic. De ser una nació històricament oberta als migrants a la seva frontera sud a convertir-se en un país amb unes polítiques migratòries molt estrictes. L'enduriment de les mesures neix d'una col·laboració entre Mèxic i els Estats Units que han deixat a milers de persones atrapades entre les ciutats prop de la frontera mexicana, on esperen indefinidament en campaments improvisats i condicions de vida molt precàries.
Premi World Press Photo al Format Obert
El darrer dels quatre premis globals, el guardó al millor projecte de format obert, ha estat per 'La guerra és personal' de la fotògrafa ucraïnesa, Julia Kochetova. El reportatge fusiona el fotoperiodisme documental, la poesia, la il·lustració i la música que, a manera de diari personal, explica com és viure quan la guerra és la teva realitat quotidiana. Mentre l'atenció internacional mira cap a un altre costat, Kochetova captura la guerra d'Ucraïna a través d'una visió plena d'emoció i simbolisme que el jurat ha destacat per la seva perspectiva interna.