Notícies

Aquestes són les tendències gastronòmiques que revolucionaran el 2025

Descobreix els ingredients i les propostes culinàries que triomfaran aquest nou any

Mireia Font
Escrit per
Mireia Font
Editora de gastronomia
Shutterstock
Foto: ShutterstockShutterstock
Publicitat

Ja se sap, any nou, tendències noves. Xefs, celebritats, influenciadors, empreses alimentàries i comerciants sorprenen amb propostes gastronòmiques inesperades que s'encavalquen a la mateixa velocitat que els canvis d’algoritme de TikTok. Ingredients més antics que l’anar a peu es reinventen, i altres, desconeguts i d’orígens llunyans, es presenten com a novetats gairebé imperatives. Tant si les seguim com si les ignorem, les tendències ens conviden a explorar nous camins culinaris. Són sempre encertades i necessàries? No. Com oblidar el refresc de Cola amb rodanxes de xili de Jalapa i salmorra de la Dua Lipa del 2024?! Tot seguit, us oferim un tast de les propostes gastronòmiques que marcaran el 2025. Sincerament i pel bé de tothom, esperem que totes superin la infame beguda de la cantant britànica-albanokosovar.

Festucs. Seran omnipresents: els veureu en pestos, risottos, mantegues, salses, cremes, de farciment per croissants, pastissos de formatge, tiramisús i panettones, en format de llet per als cafès i fins i tot com a ingredient cocteler. La gastronomia que més es beneficiarà d'aquesta tendència? Sens dubte, la italiana, especialment la siciliana. Conegut com l'or verd de l'illa, allà utilitzen els pistatxos tant en plats dolços com salats. A més de tenir una verdor la mar de fotogènica, són rics en proteïnes vegetals, greixos saludables, vitamines i minerals. Vaja, que ho tenen tot per triomfar a les cartes dels bars i restaurants i també a les xarxes socials.

Mató. Intuïm les vostres cares de sorpresa en llegir-ho, però fins i tot en Yotam Ottolenghi, el reconegut xef, restaurador i autor israelià establert a Londres, ho té claríssim. Segons ell i molts altres professionals del sector gastronòmic, el formatge fresc sense sal ni ferment s'utilitzarà en batuts, cremes per untar, pancakes i fins i tot gelats. La raó? L'interès per les dietes riques en proteïnes ha crescut enormement en els darrers anys, i el nostre estimat mató destaca per tenir menys greix que la majoria dels formatges, però un contingut proteic igual o superior al de la llet.

Cúrcuma de Shutterstock
Foto: ShutterstockShutterstock

Cúrcuma. Fa temps que aquest rizoma d’origen asiàtic i color taronja intens s’ha fet cada cop més present a les nostres vides. Doncs bé, el 2025 serà l’any de la consolidació. La seva versatilitat farà que el trobem a plats salats, rebosteria, gelats, infusions, etc. A més dels seus beneficis antiinflamatoris, antioxidants i per a la salut intestinal i el sistema immunitari, també destaca com a colorant natural... un caramel Pantone per a les xarxes socials.

Aliments prebiòtics i probiòtics. Aquest any nou us fareu un fart de llegir aquests dos adjectius. Us ho resumim ràpidament: els primers actuen com a nutrients per a la nostra microbiota —com els espàrrecs, la carxofa, la xicoira, el plàtan, l’all, la ceba, el porro, la nyàmera, el salsifí, el blat xeixa, la llet, la mel, els llegums i els fruits secs—, mentre que els segons contribueixen a millorar el funcionament de la flora intestinal —iogurt, quefir, kombutxa, xucrut, kimchi, adobats i pans de massa mare.

Entrepans amb farciments XXL. Tot i que la ‘gourmetització’ dels entrepans no és nova, es preveu que el 2025 arribin a un nou nivell, amb farciments tan generosos que requeriran mans grans per sostenir-los. Les xarxes socials s’ompliran de fotos en primer pla i gran angular d’entrepans tallats i oberts per la meitat, amb múltipes capes d’ingredients col·locats meticulosament per garantir la seva viralitat. Benvingudes i benvinguts a la dictadura dels ‘likes’.

Fideus instantanis personalitzats. Els pots precuinats tornen a estar de moda gràcies a una tendència de TikTok que pretén transformar-los en versions prèmium amb addicions pensades per millorar-los. Això vol dir que el consumidor compra el producte al supermercat i, a casa, hi afegeix ingredients per fer-lo més sofisticat. Un exemple: afegir ou, mantega, cansalada i all a uns fideus coreans picants per convertir-los en un 'spin-off' llunyà de la carbonara (i que Itàlia ens perdoni). Com a resultat, s’espera que les vendes d'aquest econòmic producte augmentin arreu del món.

Xilis de Shutterstock
Foto: ShutterstockShutterstock

Picantor extrema i sabors ‘swicey’. Els experts apunten que els sabors atrevits, picants i internacionals seran una de les tendències destacades del 2025, amb els sabors ‘swicey’ —dolços i picants a la vegada— al capdavant, impulsats per la generació Z. Exemples? Mel picant, sorbet de mango amb xili, fruits secs amb cardamom o crispetes amb salsa Sriracha. La popularitat de programes de YouTube com Hot Ones, farà que aquest any hi hagi molts escaladors de l'escala de Scoville a les xarxes socials.

Rebosteria feta des de zero. Quan ja semblava que havíem deixat enrere les rutines culinàries del confinament, arriben les 'tradwives' d'Instagram per fer-nos tornar a la casella de sortida. Costa de creure, però si en Pablo vol 'chocoflakes', es veu que toca fer-los. Nosaltres, igual que la periodista Nerea Pérez de las Heras, també ens preguntem què farà la RoRo el dia que la seva parella vulgui recuperar l’Al-Àndalus. Ai, si l’autora i activista feminista nord-americana Betty Friedan aixequés el cap...

Tes. Els cafès d'especialitat us surten per les orelles? El 2025 pot ser el vostre any. Les infusions fetes amb fulles de tota mena guanyaran terreny. Encara no sabem si tindran prou força per desbancar el ‘flat white’ o si les dues begudes conviuran en harmonia, però tot indica que ben aviat ens convertirem en autèntics experts en ‘chai’.

Te de Shutterstock
Foto: ShutterstockShutterstock

Begudes no alcohòliques. L’interès per les cerveses, vins i licors sense alcohol continuarà creixent aquest any. Els experts en consum ho atribueixen principalment a dos factors: una major consciència sobre la salut entre la població i el desinterès dels millennials i centennials per la graduació alcohòlica, en contrast amb les generacions anteriors, la X i la Baby Boom, més predisposades a beure fins i tot l’aigua dels gerros.

Homogeneïtat generalitzada: Cansats dels locals minimalistes amb parets enrajolades, vins naturals a les prestatgeries, cartes clòniques i logotips amb tipografies de pal sec? Malauradament, tenim males notícies. Aquella sensació de ser a una cafeteria d'especialitat al Poblenou que podria ser perfectament a Melbourne no us abandonarà el 2025. De fet, s’intensificarà. Carregueu-vos amb paciència i llegiu l’assaig Mundofiltro del periodista nord-americà Kyle Chayka per entendre millor aquest fenomen d’homogeneïtzació global.

Últimes notícies

    Publicitat